Black 08: Feest!

29/11/11 om 11:56 - Bijgewerkt om 11:56

Bron: Knack Weekend

Onze laatste Black van dit jaar is helemaal gewijd aan de eindejaarsfeesten.

Black 08: Feest!

Deze Black08 is het laatste nummer van de eerste jaargang Blacks. Het is voor de redactie een mooi en intens avontuur geweest en afgaand op de vele reacties van lezers werden de vernieuwde specials geapprecieerd. De reeks wordt in 2012 dan ook met enthousiasme voortgezet.

Nummer 8 is helemaal gewijd aan de eindejaarsfeesten, logisch rond deze tijd van het jaar. Terwijl ik dit schrijf, lijkt het nog op de stilte voor de storm: fris en zonnig herfstweer en weinig kerstversiering te zien. Maar wanneer deze Black08 in de winkel ligt, zal het stadsbeeld wellicht compleet in de ban zijn van kerst en dus van kerstcadeaus.

Black Friday

In de States hebben ze ondertussen hun Black Friday achter de rug, de vrijdag en vrije dag na Thanksgiving, wanneer de kooprace op gang wordt geschoten. Die dag worden klanten gelokt met allerlei grote kortingen.

De Amerikaanse economiejournalist Adam Davidson schreef in The New York Times dat wanneer buitenaardse wezens zouden langskomen, ze dan concludeerden dat de Amerikanen rare snuiters zijn die elf maanden redelijk spaarzaam leven en dan gedurende vier uitzinnige weken tonnen onnodige dingen kopen. Binge buying noemt hij het. Die dolle weken moeten voor veel winkeliers en winkelketens het jaar goedmaken, hoewel dat in de huidige crisissfeer absoluut geen zekerheid meer is.

Aan de andere kant van het spectrum: vorige zaterdag werd ook de jaarlijkse Buy nothing day georganiseerd, een dag waarop mensen gevraagd wordt om helemaal niets te kopen. De oproep werd al in het midden van de jaren negentig gelanceerd als aanklacht tegen het overdreven consumeren. Maar dit jaar kreeg de oproep meer aandacht, gezien die afkomstig is van het Canadese Adbusters, het antikapitalistische magazine dat ook een van de drijvende krachten is achter de Occupy Wallstreet-beweging.

Warme tradities in moeilijke tijden

Hoewel er momenteel weinig zekerheden lijken te bestaan, is het wel zeker dat het einde van 2011 niet business as usual zal zijn. Je hoeft niet eens een pessimist te zijn om 2012 met enige argwaan tegemoet te zien. En nee, dan heb ik het vooral niet over de uitzinnige einde-van-de-wereldverhaaltjes.

Toch kijk ik, zoals steeds, ook dit jaar weer uit naar de eindejaarsfeesten. Hebben we in moeilijke tijden niet net meer behoefte aan warme tradities? Een kerstboom met cadeautjes eronder bijvoorbeeld. Aan tafel tijd doorbrengen met familie of goede vrienden. Dat is voor mij de essentie van de feestperiode: de extra tijd als bonus, want tussen kerst en nieuw gaat het professionele leven in een lagere versnelling.

Creativiteit > commercie

Hoe de feesten er voor u ook moeten uitzien, de Black Feest zal u zeker inspireren. Rode draad door het nummer is het persoonlijke verhaal. Hoe u kerst of oudjaar doorbrengt, wat u aan cadeaus meebrengt, feesten anno 2011 is al lang geen set meer van rigide regels. Creativiteit wint het van commercie.

Zo vindt u in hoofdstuk I de nieuwe trend in porselein. Het is een mix en match van stijlen of om het met een modieuze term te zeggen, ook hier breekt customizen door. En denkt u tijdens de feestdagen te moeten vasthouden aan Franse wijnklassiekers? Wij stellen u graag een resem Duitse feestwijnen voor.

In het tweede hoofdstuk bezinnen we ons over de gave van het geven: hoewel het een ritueel is van alle tijden, is iets schenken toch aan trends onderhevig. Onder meer een socioloog en een etiquettespecialist geven hun mening over de jacht op het juiste cadeau. Verder zijn er natuurlijk shoppingpagina's met suggesties, maar ook doe-het-zelvers kunnen aan de slag: wie zich niet in de kerstdrukte wil gooien, kan gewoon zelf iets maken. Een echt persoonlijk en creatief cadeau.

Na de cadeaus vindt u in hoofdstuk III nog een volledig vegetarisch feestmenu. De kokende broers Kristof en Stefan Boxy presenteren een tafel vol vegetarische en geïnspireerde feestgerechten.

Trui Moerkerke De Black08 Feest ligt in de winkel vanaf woensdag 30 november 2011

Lees meer over:

Onze partners