Antwerpse Meir test "shoppen van de toekomst"

03/02/15 om 19:04 - Bijgewerkt op 04/02/15 om 09:26

Het project Innovation Boulevard, de samenwerking tussen de Vlaamse kmo Digitopia en stad Antwerpen, laat de Belgische consument kennis maken met het shoppen van de toekomst

Antwerpse Meir test "shoppen van de toekomst"

© Innovation Boulevard

Wie zich shoppen in de toekomst voorstelt, denkt allicht aan een heleboel digitale snufjes. Betalen via je hartslag of drones die producten aandragen, een app als persoonlijke stylist ... Velen laten zich afschrikken door wat mogelijk is, en zien niet de voordelen van wat digitale innovatie het retaillandschap kan brengen. Online en offline hoeven elkaar immers niet beconcurreren: het digitale kan net ruimte vrijmaken om het analoge te verbeteren. Wanneer bijvoorbeeld een robot de juiste schoenmaat uit de stock haalt, kan de verkoper meer tijd investeren in een praatje met de klant, meer te weten komen over diens wensen en dus een beter service leveren.

Trendwatcher Herman Konings schetst de winkelstraat van de toekomst waarin winkels hebben plaatsgemaakt voor phygital (physical+digital) spaces waar veel meer te beleven valt dan enkel ruilhandel. Het digitale zal het analoge nooit helemaal kunnen verdringen, maar de shops van steen en mortel moeten wel meegaan met hun tijd door digitale toepassingen een ondersteunende functie te laten spelen, meent Konings.

Persoonlijker, efficiënter, aangenamer

Om de Belgische consument kennis te laten maken met de mogelijkheden van een innoverend retaillandschap én om bestaande digitale toepassingen bij het echte publiek te testen zat de Vlaamse kmo Digitopia rond de tafel met stad Antwerpen. Het resultaat? Innovation Boulevard; een project waarbij de shopper in bepaalde grote en kleine winkels op de as Centraal Station - Steen kan kennismaken met een waaier aan winkelinnovaties die ervoor zorgen dat winkelen persoonlijker, efficiënter en aangenamer wordt.

Antwerpse Meir test "shoppen van de toekomst"

Zo zijn er de innovatieve fitting rooms bij McGregor. Via RFID worden de kleren die je mee in het pashokje neemt herkend, en via een interactieve spiegel kan je navigeren naar meer productinformatie. Is dit shirt er ook in het blauw? Is er nog een andere maat beschikbaar? Welke trui zou ik hier het beste bij dragen? Via dit scherm kan je bovendien ook een winkelbediende vragen om een andere maat te brengen of toch eens die bijhorende schoenen te gaan halen.

Antwerpse Meir test "shoppen van de toekomst"

Ook QLess, dat toegepast wordt bij Jetair, Hans Anders en het bezoekerscentrum van de Stad Antwerpen, moet de winkelbeleving aangenamer maken. Met behulp van QLess sluit je via je gsm aan in een digitale wachtrij. Een sms geeft aan wanneer je bijna aan de beurt bent, dus je kan tijdens het wachten gerust de winkel verlaten en andere boodschappen gaan doen. Lopen die laatste uit, dan kan je via sms je wachtplaats dynamisch aanpassen zodat je je beurt niet voorbij hoeft laten gaan.

Antwerpse Meir test "shoppen van de toekomst"

© ImageZone

Café Maurice en Lunchgarden maken dan weer gebruik van Pikeezy . Je kiest een plekje uit, scant de QR code die je rechtstreeks bij het menu brengt, waar je je keuze selecteert. Een notificatie in de app waarschuwt je wanneer je bestelling klaar is.

"Deze toepassingen zijn geen 'toffe gadgets' maar hebben echt een toegepaste waarde", legt Jan Bussels, CEO van Digitopia uit. "Althans, dat bepaal je zelf. Op Innovation Boulevard zullen al deze applicaties afgetoetst worden aan de consument, maar ook aan de winkeluitbaters: is het handig? Betaalbaar? Waardevol? Voor het eerst gaan deze toepassingen een échte confrontatie aan met de gebruiker. We vonden dit veel nuttiger dan nogmaals alle mogelijkheden voor te stellen op een beurs: door dit project weten we meteen wat werkt en wat er beter kan."

Dynamisch project met consument als jury

Het is ook niet verwonderlijk dat Digitopia met dit project van start gaat in Antwerpen. De stad trekt al langer de digitale kaart door gratis Wifi aan te bieden in de grote toeristische as en trekt met de maandelijkse koopzondagen een heleboel kooplustigen van over het hele land. "Met dit project willen we ook het belang onderstrepen van de vele kmo's die mee zorgen voor de aantrekkingskracht van Antwerpen", zegt Koen Kennis, Antwerps schepen voor Financiën, Mobiliteit, Toerisme, Binnengemeentelijke Decentralisatie en Middenstand.

"Innovation Boulevard is een dynamisch project dat oplossingen voortdurend gaat bijschaven aan de hand van de beleving van de consument, die de winkelomgeving dus mee vormgeeft. De Antwerpse Meir was al de op drie na drukstbezochte winkelstraat van Europa, maar met een project als Innovation Boulevard zetten we Antwerpen winkelstad pas echt op de kaart." (KS)

Wie bovenstaande en véél meer digitale toepassingen wil komen testen is van harte welkom in Antwerpen. De volgende shoppingzondag, op 1 maart, zoal volledig in het teken staan van Innovation Boulevard. De route met alle deelnemende winkels, waaronder ook Veritas, Omoda, JBC, The Foodmaker en Proximus, kan je makkelijk downloaden via de mobiele applicatie Ojoo.

Lees meer over:

Onze partners