Antwerpen wordt creatieve wereldstad dankzij D.A.T.E

19/02/16 om 13:24 - Bijgewerkt om 13:24

This is Antwerp nodigt 13 creatievelingen van over heel de wereld uit voor de tweede editie D.A.T.E (Discover Antwerp Through Experience). Hierbij verkennen ze de stad en leren ze hun lokale evenknieën kennen met het oog op toekomstige samenwerkingen. De week sluit af met D.A.T.E.lab; een gratis congres rond creativiteit in de stad voor het grote publiek.

Antwerpen wordt creatieve wereldstad dankzij D.A.T.E

© This Is Antwerp

Antwerpen wil zichzelf en haar creatief potentieel in de verf zetten via een uniek uitwisselingsproject waar bij inventieve, ondernemende jongeren met elkaar in contact komen. De havenstad barst namelijk van de creatievelingen. Er zijn maar liefst 18000 professionals aan het werk in meer dan 8000 creatieve ondernemingen, goed voor 1 op 6 ondernemingen in de stad.

En dat mag gezien en ervaren worden. Van 14 tot 18 maart 2016 zet This is Antwerp een heus creatief kamp op. Tijdens D.A.T.E. (Discover Antwerp Through Experience)ontdekken13 internationale gastende wisselwerking tussen creatieve ondernemers en de stad. De deelnemers zijn afkomstig van over heel de wereld, van Londen, Kopenhagen, Barcelona tot Los Angeles en Tel Aviv. Ze zijn actief in mode, food, muziek, kunst, grafisch design, fotografie, copywriting tot zelfs lichtkunst.

Ondergedompeld in een creatief bad

Tijdens de vierdaagse worden ze ondergedompeld in een creatief bad van atelierbezoeken, workshops en brainstorms. Evengoed is er tijd voorzien om Antwerpen te verkennen aan de hand van fietstochtjes en rondleidingen van locals naar de minder bekende plekjes in de stad. 's Avonds dineert de groep telkens met 6 nieuwe locals die er kort hun werk voorstellen, met het oog optoekomstige vriendschappen en samenwerkingen. Zo wil mode- en muzieklabel eigenaar Ryan Leech uit Londen lokale muzieklabels ontdekken en is Shirin Mirachor uit Rotterdam geïnteresseerd om de visionaire Antwerpenaren te leren kennen. Deze docente enfreelance brand strategistis alvast erg benieuwd om de creatieve influencers en kritische denkers van de stad te ontmoeten en hen een platform bieden om in contact te komen met gelijkgezinde Europese jonge creatievelingen

Panelgesprek met Antwerpse locals

De week eindigt met D.A.T.E.lab op 17 maart, een gratis congres waar iedereen zich voor kan registreren. Tijdens deze inspirerende avond delen zowel gevestigde creatieve ondernemer Rizon Parein als jong en opkomend talent hun ervaringen. Zo spreken starters Thomas Van Orshaegen (BeatSwitch), Senne Van Den Bogaert (HumanHuman) en Dries Bols (Life Power) over hun visie, hoe ze willen groeien vanuit Antwerpen en waarom dit net een voordeel is. Als sluitstuk vervoegen de internationale gasten van D.A.T.E. deze Antwerpse creatieve locals in een panelgesprek. Ze delen er ideeën en ervaringen uit hun thuissteden in relatie tot wat ze ervaren en gezien hebben tijdens D.A.T.E.

De avond belooft een inspirerend slotmoment te worden van een bruisende week, waarbij iedereen best practices deelt. Koen Kennis, schepen voor Toerisme: "Dertien jonge creatievelingen die Antwerpen vier dagen ten volle beleven; dat is een zeer waardevolle ervaring. Niet alleen voor hen, ook voor de stad. Ik ben ervan overtuigd dat de deelnemers gecharmeerd en onder de indruk naar huis keren. Hopelijk heeft de stad er na afloop dertien nieuwe ambassadeurs bij."

Dit is de tweede D.A.T.E. die This is Antwerp organiseert. De editie van november 2014 bracht ook al 12 gasten uit Tokyo, New York, Barcelona, Madrid, Copenhagen, Stockholm, London, Berlin, Paris, Amsterdam, Rotterdam en Tel Aviv naar de stad.

Onze partners