Antwerpen lanceert jongerenoffensief

Antwerpen mikt op jongeren met een gratis magazine en een app.

This is Antwerp: dat is de pragmatische titel van het gratis Engelstalige magazine en de app voor smartphones die Toerisme Antwerpen vandaag lanceert. Beide vormen het eerste luik van een bredere strategie die de stad uittekende in samenwerking met Trendwolves, een marketingbureau gespecialiseerd in Europese jongerencultuur. Kunst, muziek, mode en lifestyle staan centraal zegt trendexpert Maarten Leyts: “De levendige, creatieve scène is een belangrijke troef. Creativiteit is een woord waar jongeren zich graag mee vereenzelvigen. Met een internationaal befaamde modeleiding, een florissante graffitiscene en een massa al dan niet alternatieve bands, beschikt Antwerpen over voldoende potentieel om jonge citytrippers aan te trekken.”

Locals

“20% van de overnachtingen in Antwerpen worden gegenereerd door jongeren tussen 18 en 26 jaar”, verduidelijkte schepen van toerisme Philip Heylen vandaag op de voorstelling. “Het Antwerpse jongerenjaar 2011, met Antwerp European Youth Capital, is het ideale moment om onze visie om te zetten in een aantal eerste realisaties om Antwerpen nog aantrekkelijker te maken voor de Europese jonge reiziger”.

This is Antwerp trekt bewust de persoonlijke kaart, met veel ruimte voor tips van locals. Uit focusgesprekken van Trendwolves bleek immers dat jongeren niet graag bij het handje genomen worden en zich liefst zo onopvallend mogelijk tussen de locals begeven. Ze bereiden hun citytrips niet uitvoerig voor en laten zich liefst leiden door tips van andere reizigers of locals.

Zo bevat het maandelijks geactualiseerde magazine onder meer adressen van winkels, lowbudgetrestaurants en cafés, clubs en discotheken, alsook van hangouts waar vooral locals komen. De smartphone apps laat jongeren bovendien toe om zelf tips te delen en zelfs af te spreken met andere reizigers of locals.

Verdeling Het magazine verschijnt voorlopig op een binnenlandse oplage van dertigduizend exemplaren en wordt verdeeld in hostels, aan toeristenbalies en andere plaatsen die citytrippers aandoen. In Antwerpen zelf zal het magazine op ruim tachtig locaties te vinden zijn.

In het buitenland worden nog eens 15 000 exemplaren verdeeld, via hostels en organisaties van jongerenreizen.

Op de voorstelling werd ook de lancering van een This is Antwerp-sneaker aangekondigd.

Fietsvriendelijk

Tegelijkertijd met de lancering van de gratis This is Antwerp-app voor iPhone en Android raakte ook de lancering vanVelo Mobile bekend. De web- en iPhoneapplicatie laat gebruikers toe om beschikbaarheid van Velofietsen in Antwerpen na te kijken.

Zo kunt u op basis van uw huidige locatie de fietsenvoorraad in alle stations in de buurt bekijken. U kunt ook meteen een route uitstippelen naar dat station, en zelfs technische problemen met de fietsen melden. De applicatie is gratis beschikbaar in de Apple App Store.

Opmerkelijk is dat de dienst tot stand kwam zonder samenwerking met de stad Antwerpen. Velo Mobile haalt de gegevens via omwegen van de website van Velo Antwerpen en verwerkt ze vervolgens in haar eigen databank. De initiatiefnemers willen de stad naar eigen zeggen het goede voorbeeld geven, en de stad warm maken voor open data, toegankelijk voor iedereen.

Wim Denolf & Jelena Janssens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content