Ann Brusseel neemt genderstereotypes in de media en reclame op de korrel

Ann Brusseel © BELGA

Vlaams parlementslid Ann Brusseel (Open VLD) ergert zich blauw aan de genderstereotypes in de media- en reclamewereld. Uit een rondetafelgesprek met experts kwamen een aantal voorstellen, zoals het belonen van genderneutrale reclame met een award of label. Ook in de modewereld moet er het nodige gebeuren, aldus Brusseel.

Een onderzoek van Unilever toonde eerder dit jaar dat maar 3 procent van de vrouwen in leidinggevende rollen wordt getoond, 2 procent intelligent in beeld wordt gebracht en 1 procent in een rol waarin ze grappig zijn. Unilever zelf gooide het roer intussen om en beloofde minder genderstereotiep te gaan portretteren in reclameboodschappen. Andere adverteerders volgden. Maar het kan nog beter, aldus Brusseel. Om het thema te bespreken, nodigde ze een resem experts uit in het Vlaams Parlement.

Diverse samenleving

“Ik pleit ervoor om dit eens grondig te bekijken, omdat stereotiep denken nu eenmaal negatieve gevolgen heeft voor gelijke kansen van alle mensen. Onze samenleving is ondertussen divers en we leven op een andere manier dan 20 jaar geleden”, aldus Brusseel. De experts deden ook enkele suggesties, gaande van het promoten van vrouwelijke mediarolmodellen tot het belonen van genderneutrale reclame met een award of en een label. “Van deze voorstellen wil ik zeker werk maken”, belooft Brusseel.

Niet iedereen staat echter even hard te springen om maatregelen te nemen. Zo reageert de mediawereld volgens haar “gevoelig op voorstellen tot regulering”.

Minimum-BMI voor modellen

De Open Vld-politica trok verder ook van leer tegen de modewereld. Brusseel: “Op mijn vraag of het een goede zaak zou zijn aan modellen een minimum-BMI op te leggen om modeshows te mogen lopen, antwoordden de experts unisono positief. Daar moeten we dringend werk van maken, niet alleen de beeldvorming van meisjes en vrouwen te verbeteren, maar ook om de gezondheid en het welzijn van de modellen te garanderen.” (Belga/EK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content