Afrikaanse fotografie in de kijker op Paris Photo

© Camera Obscura

Iedereen die in de wereld iets met fotografie heeft te maken is in Parijs voor Paris Photo.

Iedereen die in de wereld iets met fotografie heeft te maken is in Parijs voor Paris Photo.

Paris Photo werd 15 jaar geleden opgericht, en is nu elk jaar in november een niet te missen afspraak voor liefhebbers en verzamelaars van fotografie. Dit jaar verhuisde het evenement van de ondergrondse, ietwat benepen Carrousel du Louvre naar het monumentale Grand Palais aan de Champs-ElysƩes. In dat gebouw heeft ook de kunstbeurs FIAC zijn onderkomen. Onderliggende boodschap: fotografie heeft thans evenveel status als klassiekere kunstvormen.

Afrika

De beurs is uitgebreid (er zijn in vergelijking met vorig jaar dertig stands bijgekomen, voor een totaal van 117 galeries, uit 23 landen), en er is ook meer ruimte voor tentoonstellingen, die bovendien veel kwalitatiever zijn dan in het verleden.

Het thema van dit jaar is Afrikaanse fotografie van Bamako tot Kaapstad, met focus op het werk van twaalf fotografen van het continent, en nogal wat galeries tonen Afrikaans werk (een van de beste is Fifty One uit Antwerpen).

Fotoboeken

Drie belangrijke musea tonen hun recente aanwinsten: het International Center of Photography van New York, Tate Modern van Londen (30 foto’s van Daido Moriyama, uit diens boek Farewell Photography, oorspronkelijk gepubliceerd in 1972), en het MusĆ©e de l’ElysĆ©e van Lausanne.

Er is op Paris Photo overigens meer aandacht dan in het verleden voor het fotoboek, met een overzicht van de belangrijkste uitgaves van de voorbije 15 jaar, en een goed gebrachte analyse van een legendarisch fotoboek, Love on the Left Bank, van de Nederlander Ed Van der Elsken (tijdens de vernissage, gisterenavond, stond regisseur David Lynch vol bewondering te kijken).

Zoals gewoonlijk zijn er elke dag tientallen fotografen present om hun werk te signeren. Met sterren als William Eggleston, die gisteren zijn handtekening plaatste in zijn nieuwe boek (een klepper in 3 volumes Ć  250 euro, maar afgaande op de lange rij wachtenden aan de stand van uitgeverij Steidl een groot succes).

Japans vintage

Bij de galeries valt op dat er veel meer prestigieus werk te zien is dan de voorbije jaren. De klemtoon ligt vaak wel op vertrouwde klassiekers. Echt hedendaags of experimenteel werk is er slechts met mondjesmaat. Onze favoriete stand is die van de galerie Third gallery Aya Eye Osaka, geheel gewijd aan adembenemende vintageprints uit de jaren zeventig van Miyako Ishiuchi, een van de vijf belangrijkste naoorlogse Japanse fotografen, en de enige vrouw in dat rijtje.

En elders

Ook elders in Parijs is nog tot zondag veel fotografie te zien. In de buurt van Place de Clichy loopt de tweede editie van Offprint, een gespecialiseerde, bijzonder trendy boekenbeurs.

En een oude garage in rue de Turenne dient zaterdag en zondag als decor voor de nofound-photofair, een alternatieve beurs met kleinere galeries.

Jesse Brouns

Ook van drie vrouwelijke fotografen, namelijk GisĆØle Freund, Diane Arbus en Martine Franck, is momenteel in Parijs werk te zien.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content