Ach, Agyness

Weekend.be graaft zich elke week een weg door het internationale tijdschriftenaanbod. In deze aflevering van Het kleine persoverzicht: een icoon voor 2008.

Wat is er zo bijzonder aan Agyness Deyn (echte naam: Laura Hollins )? Het geblondeerde, niet onmiddellijk veel intelligentie uitstralende model staat deze maand op de cover van de Britse editie van Vogue en de Londense trendbijbel i-D wijdt zelfs een volledig nummer aan wat de redactie van dat blad The New Face of Britain noemt, alsook (zo mogelijk nog potsierlijker) een ICON, met hoofdletters.

Het is de eerste keer in de achtentwintigjarige geschiedenis van het tijdschrift dat een hele aflevering in het teken staat van één persoon. Het resultaat is redelijk misselijkmakend. Het nummer opent met een slijmerige brief waarin Deyn Her Majesty The Queen om een interview verzoekt. Ze is immers bijzonder trots op haar Britse nationaliteit: “In mijn interviews praat ik altijd met veel ontzag over ons wonderbaarlijke land en in het bijzonder over u, Majesteit, en wat een inspirerende en ongelooflijke leider u bent.” Deyn vermeldt, en passant, haar reclamecampagnes voor het merk Burberry. Daarmee wordt een zekere grens van welvoeglijkheid overschreden. Moeten modetijdschriften hun adverteerders echt vermelden in briefwisseling met het koningshuis?

De Britse krant The Guardian probeerde zijn lezers vorige week een antwoord te bezorgen op de vraag wat er zo bijzonder is aan de 25-jarige voormalige serveerster van een fish & chips-restaurant uit Manchester. “Ik ben er zeker van dat het een lief meisje is,” schrijft de journaliste, “en, zeker, ze is erg mooi. Maar ben ik echt de enige die met haar mond vol tanden staat bij de algemene verering van deze zogeheten style maverick met haar geperoxideerde haar, bizarre minirokjes en Doc Martens-boots? Roxette, de Zweedse popgroep, deed diezelfde look veel beter, en dat was bijna twintig jaar geleden. Om eerlijk te zijn, er zijn momenten dat ik me afvraag of Deyn niet eerder een CGI-constructie is uit de redactiekantoren van Dazed & Confused, een trendy tijdschrift, dan een menselijk wezen.”

Wij denken dat Deyn naar voren wordt geschoven in een redelijk wanhopige poging om de stilaan antieke Kate Moss op te volgen als schoonheidskoningin van het Britse Rijk. Maar of Deyn ooit even belangwekkend wordt als Moss valt af te wachten.

Jesse Brouns

Link: http://lifeandhealth.guardian.co.uk/celebrity/story/0,,2277895,00.html

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content