6 signalen dat body positivity aan de winnende hand is

Langzaam maar zeker is het aan het gebeuren: we kunnen stilaan weer positief naar lichamen kijken; naar die van anderen, maar ook naar die van onszelf. Dun of dik, peer of appel, meloenen of citroenen: het maakt gelukkig allemaal steeds minder uit. Dat mogen we toch afleiden uit deze zes signalen.

When we kicked “Drop 2 Sizes” off our mag covers, “Bikini Body” got the boot, too! EVERY body is a bikini body ???

Een foto die is geplaatst door Women’s Health Magazine (@womenshealthmag) op

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

1. Bye bye bikini body

Het lezerspubliek van Women’s Health Magazine gaf aan te walgen van uitdrukkingen als ‘val 2 maten af” of ‘zo krijg je een bikini body’, dus besloot het magazine die termen ook te schrappen in haar vocabulaire. Vanaf nu gaat het over een lichaam dat gezond is, niet per se over een dat voldoet aan de ideale maten. Bovendien zijn die ideale maten behoorlijk subjectief. Een bikini body = een lichaam in een bikini. NĆØh!

‘Het moet je toch geen goed gevoel geven om in een webshop of in een winkel in een andere afdeling te moeten shoppen?’

2. Weg met ‘plus’

Het Amerikaanse label ModCloth heeft het nooit zo gehad voor stereotyperingen. Daarom besloot het merk de plusafdeling van haar webshop te verwijderen en de kleren voor vrouwen met een maatje meer gewoon bij de andere kleren te zetten. Revolutionair in de modewereld, maar een heel gewone zaak voor het label: ‘We willen dat onze klanten kunnen shoppen volgens kledingcategorieĆ«n en niet volgens kledingmaten. Het moet je toch geen goed gevoel geven om in een webshop of in een winkel in een andere afdeling te moeten shoppen?’

3. Voorbeeldfunctie voor kinderen wordt diverser

Als er de afgelopen jaren Ć©Ć©n vrouw bekritiseerd werd omwille van haar vormen, dan was het wel Barbie: haar onmenselijke maten drongen de meisjes die met haar speelden een onrealistisch lichaamsbeeld op. Eind januari kondigde Mattel echter aan Barbiepoppen in verschillende lichaamstypes uit te brengen. Zoals een klein meisje het zo mooi formuleerde: ‘Het is belangrijk dat Barbie’s verschillend zijn, net zoals de mensen in de echte wereld.’

4. Het mag allemaal wat ‘echter’ voor de lens

Verschillende fotografen kozen er onlangs voor vrouwen op een andere manier af te beelden dan dat we gewoon zijn. Zo berichtten we over de New Yorkse fotografe Jessica Yatrofsky, die bewust afstapt van het erotische en toch naaktportretten maakt.

6 signalen dat body positivity aan de winnende hand is
Ā© Jessica Yatrofski

Voorbeelden die meer media-aandacht ontvingen, waren de cover van Sports Illustrated en de Pirelli-kalender. Vorig jaar al besloot Sports Illustrated te stoppen met de systematische keuze voor modellen met perfecte maten, maar even geleden ging het magazine nog een stapje verder: het plus-size model Ashley Graham mocht de cover sieren. Een overwinning voor de hele maatschappij, aldus Graham: Sports Illustrated doorbreekt niet alleen grenzen, het bepaalt nu de standaard. Dit is gewoon fantastisch.’

Voor de editie van 2016 van de jaarlijkse Pirelli-kalender was het belangrijkste selectiecriterium voor de modellen niet hun lichaam, maar wat de vrouwen al verwezenlijkt hadden.

5. Niet alleen een vrouwenzaak

6 signalen dat body positivity aan de winnende hand is
Ā© David Bertozzi / Chris Ritter / BuzzFeed

Veel mensen verliezen het af en toe wat uit het oog, maar onzeker zijn over je lichaam is niet enkel een vrouwenzaak. Dat bleek onder andere uit deze mooie en erg relativerende fotoreeks waarin ‘gewone’ mannen poseren als ware Calvin Klein-modellen. “Er is geen vergelijking met het oorspronkelijk model mogelijk. Het besef dat ik op geen enkele mogelijke manier op hem kon lijken, was erg bevrijdend. Ik kon Djimon Hounsou niet zijn, dus ik probeerde gewoon mezelf te zijn.”

Opmerkelijke tendens: terwijl vrouwen net af willen van de stempel ‘plus-size’, groeit de vraag ernaar bij mannen. Er verschijnen dan ook meer merken die mannen met een maatje meer strak in het pak steken.

6. Het is geen taboe meer

We zijn niet perfect en dat mag de rest van de wereld zo onderhand ook wel te weten komen. Verschillende columnisten trokken de voorbije tijd dan ook hun register open.

Zo schreef onze eigen chef Katrin Swartenbroux nog over het recht op complexen te hebben: “Uiteraard mag niemand je zeggen dat je je slecht moet voelen omdat er mensen bestaan die strakker, egaler of evenwijdiger zijn dan jij, maar evengoed heeft niemand het recht om je toe te schreeuwen dat je geen complexen mag hebben omdat je strakker, egaler of evenwijdiger bent dan zij. Ik pleit voor het recht om je soms slecht in je vel te mogen voelen.”

6 signalen dat body positivity aan de winnende hand is
Ā© smartgirlworld.com

Als Anke Wauters iets zegt, dan zegt ze het goed. Zo ook met haar blogpost Dik. Lelijk. Wijf. “Een sportieve kerel noemde mij een DIK. LELIJK. WIJF. Alsof ik enkel dat ben, een waardeoordeel dat onlosmakelijk vasthangt aan drie dingen: gewicht, schoonheid en geslacht. En ik pik het niet meer. Ik hoef me niet te verdedigen. Ik hoef me niet te verontschuldigen. Ik heb een maatje meer, maar dat maakt me niet minderwaardig.”

Voor wie er nog aan twijfelde dat body positivity een goede zaak is, hebben we het opiniestuk van Sabine Peeters als toemaatje bewaard: “Het ding is dat je vaak niet te kiezen hebt als het op lichaamsvorm aankomt. We are all very different but all the same. Niet Ć©lk vetrolletje is gemaakt van bickysaus. En niet Ć©lke magere meid hangt boven de pot haar wortels uit te braken.”

En toch, en toch

Helaas, ondanks de goednieuwsshow hierboven: gemakkelijk is het allemaal nog niet. Momenteel worden heel wat body positivity-activisten regelmatig door de mangel genomen. En toch: de evolutie is ingezet. Wie weet wat we volgende jaar kunnen vertellen.

(EK)

Volg ons volledige body positivity dossier hier

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content