6 selfies die het maatschappelijk debat mee bepaalden

28/05/15 om 18:35 - Bijgewerkt om 18:42

Kim Kardashian verhief het nemen van deze zelfportretten tot een kunstvorm, maar toch kunnen selfies meer teweegbrengen dan een aantal likes. Hier zijn zes zelfportretten die maatschappelijke problemen letterlijk een gezicht (néé, geen duckface) gaven.

#wrinkledwomen

In Rusland werd deze week een huwelijk goedgekeurd tussen een 16-jarig meisje en een politicus van eind de veertig. Het argument? "Vrouwen uit Chechnya (de Russische streek waar het meisje vandaan kwam) krijgen snel ouderdomsverschijnselen en zien er op hun 27e uit alsof ze 50 zijn." Heel wat vrouwen trokken met hun verontwaardiging naar Instagram, waar ze hun rimpels tonen of hun gezicht net helemaal verfrommelen om "de gruwels van het ouder worden" in de verf te zetten onder de hashtag #wrinkledwomen

#FeministSelfie

Deze trend ontstond om aan te tonen dat een selfie meer is dan een mooie foto van je gezicht met duckfaceuitdrukking. De hashtag ontstond nadat een redactrice van Jezebel een negatief stuk had geschreven over de selfie. Vrouwen wilden aantonen dat selfies wél empowering kunnen zijn - zeker als je looks niet binnen de algemeen aanvaarde schoonheidsstandaarden vallen. Hou van jezelf en durf jezelf aan de wereld tonen is de boodschap.

#Brelfie

#nip #normalizebreastfeeding #brelfie #breastisbest

A photo posted by @serenity997 on

Moeders van over heel de wereld posten foto's van zichzelf terwijl ze borstvoeding geven om deze meest fundamentele daad van het moederschap te normaliseren en het sociale stigma op te tillen. Deze online beweging is er uiteindelijk ook in geslaagd om het beleid van Instagram en Facebook te veranderen, waardoor foto's van borstvoedende moeders niet meer als "expliciet" worden gemarkeerd en de gebruikers niet meer worden geschrapt.

#EffYourBeautyStandards

Sometimes you just need to be comfortable, you know?

A photo posted by Sarah Conley (@styleit) on

Body image activiste Tess Holliday startte de #effyourbeautystandards hashtag om vrouwen van alle vormen, kleuren en maten de moed te geven om een foto van zichzelf op Instagram te smijten. Ze werd wereldberoemd door deze actie en stond zelfs al op de cover van People Magazine, nochtans één van de publicaties die ze zelf graag met de vinger wijst.

#GirlYouDontNeedMakeUp

Aww kitty kisses ?... Euuu scratchy kitty kisses.. #scottishfold #catswiththeirtonguesout #girlyoudontneedmakeup #doublechin

A photo posted by salthekittyspal (@salthekittyspal) on

Waar de #nomakeup hashtag al gauw gekaapt werd door meisjes die heel goed waren in het aanbrengen van natuurlijke make-up (of van nature een ontzettend gave huid en heldere blik hadden) en uiteindelijk bijna het omgekeerde effect had, lanceerde comédienne Amy Schumer wél met succes een hashtag om vrouwen aan te moedigen foto's van zichzelf zonder make-up te posten. #girlyoudontneedmakeup is een verwijzing naar de satirische videoclip die Schumer opnam.

#HeForShe

@Columbia student David became a #HeForShe for his sister. Who are you a #HeForShe for?

A photo posted by #HeForShe (@heforshe) on

De campagne HeForShe, acht maanden geleden op sociale media gelanceerd door VN-Vrouwen, wierp al heel wat vruchten af. Meer dan tweehonderdduizend mannen hebben inmiddels hun steun betuigd aan de campagne voor vrouwenrechten door een foto van zichzelf te posten met de woorden "He For She" of "This is what a feminist looks like".

"Het vechten voor vrouwenrechten wordt vaak gezien als synoniem voor mannenhaat. Als ik van één ding overtuigd ben, is het dat dat moet stoppen", zei Watson tijdens een VN-speech die de hashtag lanceerde. "Het wordt tijd dat we gender zien als een spectrum en niet als twee tegengestelde idealen... Hoe kunnen we iets veranderen in de wereld, als slechts de helft van de wereldbevolking uitgenodigd is of zich welkom voelt deel te nemen aan het gesprek?"

Ook het delen van foto's van je ontbijt of avondmaal, een andere Instagramtrend, werd al gebruikt voor het goede doel. Via de hashtag #mealforshare deelde de voedselbank van Colombia de maaltijden die mensen in extreme armoede zichzelf soms noodgedwongen moeten voorschotelen: beschimmeld voedsel, halfopgegeten hamburgers uit een vuilnisbak, ... de kiekjes moesten mensen doen nadenken over hoe goed ze het zelf hadden. Via de gelijknamige website kon men dan deze maaltijden "kopen" door geld te doneren aan de voedselbank. In totaal werd er in zo'n 185 ton voedsel ingezameld voor de Colombiaanse voedselbanken.

via Bustle

Lees meer over:

Onze partners