2012: 'Jonge entrepreneurs zijn de nieuwe rebellen'

11/01/12 om 09:33 - Bijgewerkt om 09:33

Bron: Knack Weekend

Wij spoorden enkele mannen op die professioneel naar de toekomst kijken. Wat zien ze dat wij (nog) niet zien?

2012: 'Jonge entrepreneurs zijn de nieuwe rebellen'

© sarah vanbelle

Deze mannen kijken professioneel naar de toekomst. Hoe doen ze dat? En vooral: wat zien ze dat wij (nog) niet zien? Maarten Leyts en Tom Palmaerts - werken voor trend- en jongerenmarktonderzoekbureau Trendwolves "Do it yourself wordt Do it together . Jongeren vinden samenwerken belangrijk. Open source dus, maar niet helemaal. Ze delen informatie, tips en trucs op een heel bewuste manier en enkel aan mensen die ook iets voor hen kunnen betekenen. We gaan in de toekomst nog meer delen, alleen is de vraag met wie. Er komt vraag naar kleine netwerken. Dit is een onlineverhaal, maar zeker ook met een vervolg offline: geheime clubs en restaurants."

"Creativiteit is een van de belangrijkste aspiraties van jongeren. Jonge entrepreneurs zoals Mark Zuckerberg zijn rolmodellen. En opmerkelijk is dat ze geloven in collectieve creativiteit. Een eigen onderneming opstarten is een nieuwe vorm van rebellie. Een positieve rebellie, want ze beroepen zich niet op bestaande systemen. Als je je als zeventienjarige met talent op iets toelegt, kun je beter dan of even goed als een professional worden. De vernieuwings- en onderscheidingsdrang is zo groot dat zo iemand 'echte' profs voorbijsteekt. Niet op gebied van ervaring weliswaar, maar om gebied van kennis in nieuwe systemen, tools, experimenten, ... Online tools als Payvment en Goodsie maken het zeer eenvoudig om je eigen producten te verkopen. Dat kan de volgende jaren de markt behoorlijk op zijn kop zetten."

"Er is een sterk streven naar duurzaamheid. Door de groeiende informatiestroom weten en zien we meer en groeit het collectief besef. Ons ecosysteem staat onder immense druk, ideologieën, culturen en godsdiensten botsen, traditionele systemen en instellingen vervallen. Onze creativiteit zal ongetwijfeld die evenwichten en innovaties brengen die nodig zijn om duurzaamheid te verzekeren."

Herman Konings - psycholoog en zaakvoerder van Pocket Marketing/ Nxt

"Je kunt steeds gemakkelijker je eigen gedrag opmeten. Dat heet zelfbecijfering. Nike was een van de eersten met de joggingapplicatie waarmee je afstand, tijd en hartslag kunt meten. Maar tegenwoordig kun je ook je slaappatroon, bloeddruk en hartslag met een eenvoudige app constant volgen. Op zijn website www.feltron.com brengt Nicholas Felton jaarverslagen van zichzelf uit, met infografieken van zijn stamboom, zijn reizen, de gestuurde en ontvangen postkaarten, naar welke muziek hij luistert..."

"Mensen hebben behoefte aan samenvatting, ook van hun eigen leven. Niemand wil zijn of haar keuzevrijheid opgeven, maar er is wel nood aan een systeem dat ons helpt te kiezen en beslissingen nemen. Je zou bijvoorbeeld je wekker kunnen afstemmen op je slaappatroon zodat je enkel gewekt wordt als je niet in je diepste slaap zit."

Nik Baerten - oprichter van Pantopicon, een jong Belgisch bureau voor toekomstverkenning

"Mensen willen in de toekomst kijken om bedreigingen te voorzien, maar interessanter is om kansen te zien. Hoe kun je een opportuniteit herkennen en verzilveren? Wat als we straks vlees kunnen printen? Wat als we straks in een stakeholderdemocratie terecht komen? Wat als onze stad volledig in onze voeding zou kunnen voorzien? Hoe zou ze eruit kunnen zien?"

"Nu al kunnen mensen hun genoom in kaart laten brengen in een klinisch lab. Hoe gaan wij als maatschappij om met de informatie die hieruit voortkomt, met informatie over ziekten waar we drager van zijn, risicofactoren waar we later misschien te maken zullen krijgen? Wat als we bepaalde dingen liever niet willen weten? Het zijn vragen die wij nu behandelen. Wat betekent dit voor de overheid ? Bedrijven? Artsen? Consumenten? Hoe gaan we met privacy om? Het is een thema waarvan de uitdagingen nu al spelen en om anticiperende antwoorden vragen. De technologie haalt de realiteit in."

Anders Bjerre - senior manager bij het Copenhagen Institute for Futures Studies

"Ik weet niet of de wereld sneller verandert dan vroeger. Het is gemakkelijk om daarvoor argumenten te vinden, maar ook van het tegendeel. Wat ongetwijfeld wel sneller verandert, is ons perspectief. We zien de wereld overal tegelijk veranderen. Een uur nadat iets gebeurd is in China, weten we het allemaal hier."

"Wij Scandinaven zijn voorlopers in open en egale structuren. Je krijgt meer ideeën als je naar iedereen luistert. Communicatie is meer luisteren dan praten. Bedrijven moeten gesprekken met zoveel mogelijk mensen uitlokken, want we leven in de wereld van de creatieve mens. Er was de industriële samenleving, dan de kennismaatschappij. Daarna de droommaatschappij waarin ervaringen primeerden, experiences. Nu zijn we in het tijdperk van de creatieve mens."

Steven Van Belleghem - partner bij marktonderzoeksbureau InSites Consulting en professor marketing aan Vlerick.

"Power to the people is een belangrijke frase voor 2012. In de Fortune 1000-lijst staan nu zeventig procent andere bedrijven dan tien jaar geleden. Veel van de nieuwe succesvolle bedrijven maken op een slimme en positieve manier gebruik van het enthousiasme van hun klanten. Apple beschikt over een fan community die bijna dienst doet als verkopers, Lego maakt gebruik van de creativiteit van hun grootste fans om nieuwe producten te ontwikkelen en Google lanceert alles onder de gebruikers van hun bestaande applicaties. Door de kracht van consumenten te integreren in de besluitvorming van een bedrijf stijgt de kans dat de trouwe klant de beslissingen ondersteunt, ze namen immers actief deel aan het beslissingsproces."

"Dagelijkse Kost van Jeroen Meus was een van de vijf genomineerden voor Product van het jaar van De Standaard en moet alleen Facebook laten voorgaan als site van het jaar van het magazine Clickx. Hij is een verhalenverteller, eerder dan de leraar die Piet Huysentruyt is. In 2012 willen we verhalen horen in de eerste plaats. Medewerkers van bedrijven kunnen op een authentieke manier vertellen waar het bedrijf voor staat. Dan is het als consument gemakkelijker om een emotionele relatie op te bouwen. Kijk naar wat Steven De Smet (@deflik) doet op sociale media. Hij maakt de Gentse politie benaderbaar, geeft de politie een gezicht en daardoor stijgt het vertrouwen van het publiek."

Leen Creve

Lees meer over:

Onze partners