10 manieren om te ontspannen in minder dan 5 minuten

23/11/15 om 10:29 - Bijgewerkt om 10:29

Terreurdreiging, bommelding, verdachte pakjes: de stresserende termen vliegen dezer dagen in het rond. Het is dus soms lastig om het hoofd koel te houden. Wij verzamelden tien tips om weer even zen te worden, mocht je het even niet meer weten.

10 manieren om te ontspannen in minder dan 5 minuten

Maak een wandeling als de zon schijnt. © iStock

1. Drink een kopje witte thee

In de theebladeren van witte thee zit het meest L-Theanine (in vergelijking met zwarte en groene thee), een aminozuur dat het gevoel van stress en angst doet afnemen.

2. Leg je hoofd even op een kussen

Een middagdutje is altijd welkom, maar doorgaans hebben we daar geen tijd (of plaats) voor. Je bureauruimte leent zich er hoogstwaarschijnlijk niet toe en je baas ziet het misschien ook niet graag gebeuren. Maar met een kussen en 5 minuutjes relaxatie kom je al heel ver. Een leuke techniek is je hoofd even op je kussen leggen en inbeelden dat het kussen als een spons al je zorgen opneemt.

3. Eet een blokje zwarte chocolade

Een tip die men ons geen twee keer moet aanraden. Donkere chocolade heeft een positieve invloed op het stresshormoon cortisol.

4. Neem tijd om te ademen

Een trage, diepe ademhaling doet je bloeddruk en je hartslag dalen. Kies hierbij voor neusademhaling in plaats van mondademhaling, omdat je lichaam op die manier signalen krijgt dat het moet ontspannen. In yogatermen is de 'nadi shodhana'-techniek een aanrader (de instructies zijn hier terug te vinden). http://www.puurnu.net/nadi-shodhana-pranayama/

5. Sluit even je ogen

Mocht je geen kussen ter beschikking hebben (zie tip 2), dan werkt het sluiten van je ogen wel rustgevend. Doe even je ogen dicht, adem diep in en wanneer je ze opent zal je opnieuw meer gefocust zijn.

6. Kies voor repetitieve handelingen

Borstel je haren, doe de afwas, brei een sjaal. Handelingen die telkens een herhaling vormen, hebben een rustgevende uitwerking op je lijf. En zo raakt die stapel vuile borden en kopjes eindelijk opnieuw in de kast.

7. Zoek de zon op

Op herfstdagen zijn de zonnestralen niet voortdurend aanwezig. Probeer, wanneer de zon komt piepen, toch even een frisse neus te halen buiten. Helder natuurlijk licht heeft een positieve uitwerking op mensen die neerslachtige gedachten hebben.

8. Stretch je lijf

Wanneer je je niet ontspannen voelt, gaan je spieren zich vastzetten. Dit is zeker het geval wanneer je een kantoorjob uitoefent. Ga dus even rechtop staan en rek je helemaal uit. Laat je hoofd even rollen van links naar rechts of beweeg je schouders van voor naar achter.

9. Dans op je favoriete lied

Jouw favoriete muziek geeft je een goed gevoel. Wanneer je ook nog wat danspasjes bovenhaalt, lijken al je zorgen heel ver weg. Heb je een danstalent? Weet dan dat moderne dans de eigenschap heeft om mensen minder angstig te laten voelen.

10. Vul een kruiswoordraadsel in

Je gedachten even volledig verzetten, is zeker mogelijk bij het invullen van een kruiswoordraadsel of een sudoku. Je gaat helemaal op in het zoeken van de juiste woorden of goede cijfercombinaties dat je zorgelijke gedachten naar de achtergrond verdwijnen. (AB)

Inspiratie: The Greatist

Lees meer over:

Onze partners