Welke ster doet een modeblad verkopen?

30/12/11 om 14:15 - Bijgewerkt om 14:15

Bron: Knack Weekend

De populairste en best verkopende covermodellen van 2011 op een rijtje.

Welke ster doet een modeblad verkopen?

© EPA

De cover bepaalt in grote mate of een tijdschrift goed verkoopt of niet. Wie er op de cover staat, is dan ook van het grootste belang. Op basis van cijfers van het Audit Bureau of Circulations Rapid Report, dat de verkoopcijfers van verschillende bladen vergeleek, lijsten we de best verkopende covermodellen op.

De absolute topper is actrice Mila Kunis, die op de cover van GQ met een hand half onder haar truitje uitdagend aan een rietje sabbelde. Ook W Magazine en Cosmopolitan boekten winst met Kunis in hun blad. Ook toen ze samen met popartiest Justin Timberlake poseerde voor Elle, boomden de verkoopcijfers.

Gevestigde waarden

Ook met Jennifer Aniston, Sarah Jessica Parker en Heidi Klum op de cover, doet een blad het bijna altijd bijzonder goed. De juli-cover van Marie Claire met Aniston in niets dan een zwart smokingjasje ging als zoete broodjes over de toonbank. Ook het novembernummer van Elle met Aniston deed het bijzonder goed.

Sex in the city-actrice Sarah Jessica Parker zorgde met haar beeltenis zowel bij Marie Claire, Vogue als Elle voor het best verkochte nummer van het jaar. Heidi Klum deed dan weer de verkoop van Lucky en Glamour pieken.

Wisselend succes

Bij andere bekende gezichten is het succes wisselend. Zo koos Elle voor zijn septembernummer voor actrice Gwyneth Paltrow. Het nummer is het best verkochte van 2011. Toen InStyle in januari voor Paltrow koos, liep de verkoop dan weer voor geen meter.

Ook een cover met Lady Gaga staat niet garant voor succes. De maartnummers van Harpers Bazaar en Vogue deden het prima met haar op de cover, maar toen Harpers Bazaar voor zijn oktobernummer besloot om Lady Gaga 'au naturel' te fotograferen leverde dat extreem slechte resultaten op.

Tot slot beging ook Vanity Fair een vergissing door Justin Bieber op zijn cover te zetten. Bieber is en blijft duidelijk een tieneridool. (Elsevier/EH)

Onze partners