Scarlett Johansson stapt op als Oxfam-ambassadrice na rel

Amerikaanse actrice Scarlett Johansson is opgestapt als ambassadrice van Oxfam na een rel rond haar optreden in een reclamefilmpje voor SodaStream. De beslissing werd genomen wegens een ‘fundamenteel meningsverschil’ met de organisatie.

Amerikaanse actrice Scarlett Johansson is opgestapt als ambassadrice van Oxfam na een rel rond haar optreden in een reclamefilmpje voor SodaStream. De beslissing werd genomen wegens een ‘fundamenteel meningsverschil’ met de organisatie.
Johansson, die sinds kort de ‘Global Brand Ambassador’ is van het merk, haalde zich de woede van de pro-Palestijnse beweging én de organisatoren van de Super Bowl op de hals.

Het frisdrankmerk Sodastream heeft een fabriek in een Israëlische nederzetting op de Westelijke Jordaanover. Oxfam kant zich tegen handel uit deze ‘illegale gebieden’.

Oxfam vindt dat bedrijven die in de West Bank opereren de rechten van de Palestijnen schenden. De organisatie veroordeelt ook de bezetting van Palestijnse gebieden door Israël en is een hevige tegenstander van de handel in producten uit de nederzettingen. SodaStream zelf verkondigt echter dat ze zowel Palestijnen als Israëli’s tewerkstellen in hun fabriek. Bovendien stellen ze dat hun bedrijf gericht is op vreedzame samenwerkingen tussen beide partijen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Na overleg met de hulporganisatie heeft de actrice besloten om de samenwerking met Oxfam definitief stop te zetten. ‘Oxfam heeft Scarlett Johanssons beslissing om af te treden aanvaard’, liet de organisatie weten in een verklaring. ‘Het promoten van het bedrijf SodaStream is onverenigbaar met haar rol van Oxfam-ambassadrice.’ In een mededeling verklaart de actrice dat ze de relatie beëindigt omwille van ‘een fundamenteel meningsverschil over boycots en sancties’. Johansson benadrukt dat ze heel trots is op de prestaties die ze voor Oxfam heeft geleverd en de fondsenwerving die ze in het verleden heeft gedaan.

‘Sorry Coke en Pepsi’Maar ook de organisatoren van de Super Bowl, het best bekeken televisiemoment van de Verenigde Staten, hebben hun onvrede met de ster geuit. De commercial zal niet worden uitgezonden tijdens hun evenement. De reden hiervoor is het laatste zinnetje in reclameboodschap. In de clip vraagt Johansson zich namelijk af hoe ze de advertentie viral kan laten gaan. Vervolgens trekt ze haar badjas uit en zegt ze: ‘Sorry Coke en Pepsi’.

De National Football Organisation stond erop dat deze laatste zin zou worden geschrapt omdat Pepsi een van de belangrijkste sponsors van het sportfestijn is. Sodastream weigerde echter. (LP)


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content