Ook modewereld schaart zich achter #jesuischarlie

11/01/15 om 14:23 - Bijgewerkt op 13/01/15 om 11:32

'Vrijheid van meningsuiting is heilig', klinkt het bij François-Henri Pinault van het Franse mode-imperium Kering. Een boodschap die ook bij heel wat Franse designers te horen is.

Ook modewereld schaart zich achter #jesuischarlie

Karl Lagerfeld is solidair met de #jesuischarlie-actie. © Instagram

Nadat woensdag 12 mensen het leven lieten bij een terroristische aanslag bij het Franse satirische magazine Charlie Hebdo kwamen van overal ter wereld steunbetuigingen richting Parijs. Ook de Franse modewereld schaart zich als één man/vrouw achter de hashtag 'Je Suis Charlie' om de vrijheid van meningsuiting te beschermen én tegen racisme te strijden.

'Vrijheid van meningsuiting is een basiswaarde van onze beschaving en is essentieel voor elke creatie, van cartoons tot fashion', vertelt de Belgische Kris Van Assche, de creatief directeur van Dior Homme, aan WWD. Net zoals velen hem voordeden, postte Givenchy-designer Riccardo Tisci de bekende quote van Voltair. 'Ik ga niet akkoord met wat je te zeggen hebt, maar ik verdedig je recht om dit te doen met mijn leven.'

Karl Lagerfeld is op zijn beurt ook geschokt door de gebeurtenissen. 'Het waren echt getalenteerde mensen die gedood werden. De cartoonist Cabu was ongelofelijk.' Olivier Rousteing van Balmain hoopt dat de acties van enkelingen er niet voor zullen zorgen dat creatievelingen in angst moeten werken. (AB)

Onze partners