Naam magazine Carine Roitfeld bekend

10/04/12 om 09:48 - Bijgewerkt om 09:48

Bron: Knack Weekend

De publicatie zal voluit CR Fashion Book heten en wordt in september verwacht.

Naam magazine Carine Roitfeld bekend

© Courtesy Photos

Het magazine dat Carine Roitfeld zal lanceren heeft eindelijk een naam gekregen. De uitgave bevat haar initialen en heet voluit CR Fashion Book.

Al die jaren lag het onder onze neus: CR, de initialen waarmee de voormalige hoofdredactrice van de Franse Vogue haar voorwoord mee afsloot, prijken nu op de dummy die de internationale modepers op de hoogte brengt van haar nieuwe, halfjaarlijkse magazine. CR Fashion Book, de officieel geregistreerde naam van het magazine, zal een gezonde mix worden van gevestigde waarden en veelbelovend jong talent. In een uitgebreid interview aan Women's Wear Daily noemt de Française het magazine "een persoonlijk project", eentje dat zowel haar maturiteit in de modejournalistiek als haar permanente drang om te innoveren in de kijker stelt. "Think different", vatte ze het samen.

Een project tussen andere projecten Carine Roitfeld is een creatieve duizendpoot. Sinds haar vertrek bij Condé Nast heeft ze zich beziggehouden met stylings voor onder meer Barneys, Chanel en Max Mara, werkte ze met Karl Lagerfeld aan het Little Black Jacket boek, was ze gastredactrice voor VMan, speelde ze "een soort van muze" voor Riccardo Tisci van Givenchy en stond ze centraal in de Fabien Constant documentaire over haar leven, die trouwens in 2013 verwacht wordt. Voor Roitfeld is CR dan ook een "project tussen allerlei andere projecten", een van de vele platformen om haar unieke ideeën en creativiteit op los te laten.

Iedere uitgave van CR Fashion Book wordt opgebouwd rond een bepaald thema, dat zowel in de teksten als in de fotoshoots en reclamecampagnes doorgetrokken zal worden. Met het vinden van die reclamecampagnes had Roitfeld naar eigen zeggen geen enkel probleem. Alle grote namen, waaronder Armani, Cartier en Gucci waren bereid mee te werken, vertelt ze aan WWD. Het eerste nummer van CR, dat gepland staat voor september, bevat dan ook maar liefst 100 pagina's aan printcampagnes. Dat is vergelijkbaar met Vogue, maar wel opmerkelijk voor een eerste uitgave, die 288 pagina's zal tellen volgens uitgever Fashion Media Group, waar ook Visionaire, V en VMan huizen.

Magazine als bruggenbouwer
"Carine Roitfeld is een van de meest getalenteerde redactrices in de industrie. Ze verdient een plek waar ze haar ei kwijt kan en wij zijn blij dat we haar dat kunnen bieden", aldus Fashion Media stichter Stephen Gan aan WWD. "Ik hoop dat het magazine bruggen zal bouwen in plaats van muren. De mode-industrie is te politiek geworden", voegt hij eraan toe. Roitfeld is er alvast gerust in. Ze ontkent ook het gerucht dat haar nieuwe magazine een opgestoken middenvinger naar haar voormalige werkgever zou zijn; haar vertrek bij Condé Nast was immers redelijk plots. "Vogue was een prachtig blad, een instituut. Het is onmogelijk om te wedijveren met een magazine zoals Vogue: je moet iets nieuws creëren, iets anders", vertelt Roitfeld aan WWD journalist Miles Socha.

Die "andere aanpak" is zelfs al in het testexemplaar duidelijk te merken. Roitfeld wil bepaalde (gast)auteurs in hun moedertaal laten schrijven, met vertalingen achteraan het magazine. Zo zou bijvoorbeeld een stuk geschreven door Dries Van Noten gewoon in het Nederlands verschijnen, en de dummy die ze aan WWD toonde bevatte eveneens artikels in het Japans, Russisch en Arabisch. Dit is niet alleen layoutmatig een nieuwe benadering, het toont ook een zeker respect voor de taalvaardigheid van de mensen die ze aan haar magazine laat werken. Andere persoonlijke toetsen zijn de intitialen bovenaan iedere pagina en de handgeschreven rubriektitels.

CR Fashion Book is een halfjaarlijkse publicatie, al is er nog niets bekend over de duurzaamheid of een verdere uitbreiding van het magazine. Ook het thema of de medewerkers voor het eerste nummer blijven strikt geheim. Fashion Media plant een oplage van 50.000 exemplaren die over Europa, Azië en de Verenigde Staten verspreid zullen worden. Een eerste editie wordt in september verwacht en zal 9,95 dollar of zo'n 7,5 euro kosten. (KS)

Onze partners