Karl Lagerfeld: “Ik ben commercieel”

© reuters

Net wanneer we proberen op Karl Lagerfeld-dieet te gaan geeft de man een interview aan The Independent waarin hij van zichzelf zegt commercieel te zijn.

Net wanneer we proberen op Karl Lagerfeld-dieet te gaan geeft de man een interview aan The Independent waarin hij ei zo na van zichzelf zegt commercieel te zijn. Terwijl sommige designers (Miuccia Prada, om er een te noemen) flink timmeren aan de grondvesten van de elitaire burcht die de mode-industrie volgens hen moet zijn, geeft Karl ‘couture’ Lagerfeld toe dat een beetje commerce af en toe niet slecht is. Waar hij eerder al aan Elle verklapte dat, inderdaad, een Olympische collectie lanceren een tikkeltje opportunistisch van hem was, geeft hij de reporter van The Independent waar voor haar kostbare tijd. (Nee werkelijk, wie Lagerfeld weet te strikken voor enkele uitspraken mag op haar lauweren rusten)

“Ik vind ‘commercieel’ zo’n saai woord aangezien je nooit een collectie kan ontwerpen waarvan je denkt dat niemand ze zal dragen”, aldus Lagerfeld aan de ongetwijfeld enthousiast noterende journaliste. “Mode is nu eenmaal de industrie van wat mensen dragen en de kleding die ze kopen. Ik weet exact wat ik gedaan kan krijgen voor een bepaalde prijs: ik weet wat alles kost en waarom iets duur of betaalbaar is. Dat maakt nu simpelweg deel uit van mijn vak. Ik vind het dan ook enorm pretentieus om te denken dat je enkel aan de noden van een bepaalde exclusieve groep voldoet”, staat te lezen in The Independent. “Maar in feite heb ik geluk: ik creeer voor een heel breed publiek, ik heb het totaalpakket”, aldus de creatief directeur van Fendi en Chanel die tevens aan het hoofd staat van zijn eigen lijn en daarnaast bijklust als fotograaf en illustrator.

Slik! Geeft Lagerfeld nu toe commercieel te zijn? Eigenlijk wel, maar dat dan in de meest oprechte betekenis van het woord. Commercieel betekent “bestemd voor de verkoop” en aangezien alles waar Karl zijn handtekening onder zet verslonden wordt zou het nogal hypocriet van hem zijn te zeggen dat hij niet commercieel werkt. Het staat als een paal boven water dat Herr Lagerfeld in staat is om mooie dingen te creĆ«ren, laat de man dan ook dingen creĆ«ren die mensen kunnen en willen dragen; zo wordt de wereld enkel een mooiere en beter geklede plek.

Toch is Lagerfeld streng wat zijn entourage betreft. Zo zal zijn ondertussen wereldberoemde kat Choupette zich nooit inlaten met de vele deals van luxe kattevoederbedrijven die de sneeuwwitte kitten al benaderden voor reclamecampagnes. “Daar komt niets van in huis”, houdt de ontwerper het been stijf. “Ik ben commercieel, maar mijn kat is het niet.” (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content