De kostuums van Madonna

Madonna sleurt een extravagante garderobe mee tijdens haar MDNA-tournee. Welke modenamen kunnen de Belgische fans volgende week herkennen in het Koning Boudewijnstadion?

Bondmeisje, Amerikaanse majorette of Jeanne d’Arc voor de 21ste eeuw: Madonna sleurt een extravagante garderobe mee tijdens haar MDNA-tournee. Welke modenamen kunnen de Belgische fans volgende week herkennen in Brussel?

“Episch, groter dan wat Madonna ooit gedaan heeft”: zo omschreef kostuumontwerpster Arianne Phillips op voorhand de MDNA Tour; de wereldtournee die eind mei van start ging in Tel Aviv en de Queen of Pop volgende week naar Brussel voert.

Phillips is Madonna’s persoonlijke styliste sinds 1997 en maakte dit jaar kans op een Oscar voor de historisch geïnspireerde kostuums van W.E., de tweede prent van Madonna als regisseuse. “Er waren nog nooit zoveel kostuumveranderingen”, vertelde Phillips voor de aftrap van de tournee aan het vakblad Women’s Wear Daily. “Madonna verandert acht keer van outfit, de dansers tien tot vijftien keer.”

Blikvangers

MDNA serveert visueel spektakel van de bovenste plank, ook op vestimentair vlak. Het 25 man sterke atelier van Phillips leverde op drie maanden ruim zevenhonderd kostuumelementen aan. Naast eigen ontwerpen vervaardigde het team outfits van modeontwerpers als Jean Paul Gaultier, Alexander Wang en Jeremy Scott. Laatstgenoemde tekende outfits voor de 22 dansers en werd in Tel Aviv nog backstage gesignaleerd, in de weer met de laatste aanpassingen.

Een van de blikvangersvan de tournee vormt een majorette-uniform met rode hot pants en hoge witte laarzen van Miu Miu: Madonna’s cheerleaderlook voor Give Me All Your Luvin’ en Express Yourself.

Eveneens van Phillips is een lange tuniek à la Jeanne d’Arc in metaalmesh en Swarowskikristallen, met bijbehorend zwaard. Vrouwelijke rolmodellen en verwijzingen naar looks uit het eigen verleden wisselen elkaar bijna twee uur lang af.

Het korset

Ook van de partij zijn oudgedienden als Dolce & Gabbana, voor de kleding van de bandleden en de backing vocalists, en Jean Paul Gaultier. De Franse modeontwerper tekende in 1990 het korset met kegelvormige bustier voor Madonna’s Blond Ambition Tour, een instant klassieker die het begin van hun samenwerking inluidde.

Deze keer tekende Gaultier onder meer een puntig korset voor Vogue, al lijkt het nu op een skelet, een kooi zo u wil. Net als 22 jaar geleden draagt Madonna het met elementen uit de mannenkleding (een wit hemd, een zwarte das, een krijtstreep op de broek): het levert nog altijd een uitdagend contrast op.

“Madonna is een controlefreak, obsessief wat details betreft”, vertelde de ontwerper onze redactie eerder dit jaar. “Ze geeft je de vrijheid om creatief te zijn, maar zij is de baas.”

Meervoudige persoonlijkheid

Het indrukwekkende arsenaal aan accessoires omvat zevenhonderd schoenen (onder meer van Prada en Miu Miu, inclusief hoge hakken voor de mannelijke dansers) en lingerie van Agent Provocateur, naast lederen boudoirjuwelen van Londenaar Paul Seville, wandelstokken van Brooks Brothers en wapentuig – voor zover bekend niet van Belgische makelij. Ramskoppen en andere maskers van de Italiaanse ontwerper Fausto Puglisi onderstrepen het meervoudige persoonlijkheidsthema dat ook deze tournee kenmerkt.

De Material Girl blijft wel zichzelf: haar Truth or Dare-merk brengt deze herfst schoenen en lingerie op de markt. Ook daarvan trekt Madonna de nodige staaltjes aan tijdens de MDNA-tournee.

Jong talent

Namen om in de gaten te houden zijn de futuristische schoenenontwerper Gio Diev en Becca McCharren, eveneens uit New York. De voormalige architectuurstudente lanceerde in 2008 het lingerielabel Chromat en maakt onder andere elastische harnassen. McCharren verkoopt het door Madonna geleende kimono harnas trouwens gewoon in haar webshop.

Wim Denolf

Madonna, op 12 juli in het Koning Boudewijnstadion in Brussel. Meer info op de website van Madonna of op livenation.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content