72-jarige grootvader uit China wordt model

21/11/12 om 11:47 - Bijgewerkt om 11:47

Bron: Knack Weekend

Een Chinese modeontwerpster vroeg aan haar grootvader, Liu Xianping, om te poseren voor haar kledingcollectie. Klein detail: het gaat om vrouwenkleren. Wat begon als een grap is intussen uitgegroeid tot een wereldwijde hype.

72-jarige grootvader uit China wordt model

© Yuekou

Een Chinese modeontwerpster vroeg aan haar grootvader, Liu Xianping, om te poseren voor haar kledingcollectie. Klein detail: het gaat om vrouwenkleren. Wat begon als een grap is intussen uitgegroeid tot een wereldwijde hype.

Het hele verhaal begon als een grap. De beginnende modeontwerpster vroeg aan haar grootvader, Liu Xianping, enkele kledingstukken te passen van haar collectie. Klein detail: het gaat hier over vrouwenkleren. De enthousiaste man begon naar hartenlust verschillende kledingstukken met elkaar te combineren en de twee kregen er plezier in. Een fotocamera werd bovengehaald en de outfits werden vastgelegd op de gevoelige plaat. De kleindochter was zo tevreden met de foto's dat ze besloot ze te gebruiken voor haar webshop. Een hype was geboren.

Liu Xianping vertelt over de fotoshoot aan de Chinese pers: "Waarom zou het onaanvaardbaar zijn dat ik vrouwenkleren draag? Ik poseer om mijn dochter te helpen met haar winkel en ik heb absoluut niets te verlezen. We waren dolgelukkig op de dag van de fotoshoot. Ik ben al een oude man en het enige wat ik wil is gelukkig zijn".

Oudere modellen aan de top!

Intussen zijn de foto's in China uitgegroeid tot een hype. Iedereen is gek op de 72-jarige grootvader die model 'speelt' voor zijn kleindochter. De foto's gaan intussen ook de wereld rond en iedereen lijkt het wel te hebben voor de Chinese grootvader. En dat past binnen een 'grijze-trend' die we in 2012 in de modewereld waarnemen: steeds meer oudere modellen verschijnen in reclamecampagnes of op de catwalk. Denk aan Daphne Self, Iris Apfel, de campagne van Lanvin met levenswijze oudere modellen, en 'Jacky' van American Apparel.

Het trucje met haar grijze vader als uithangbord van haar collectie lijkt voor deze Chinese modeontwerpster alvast te werken: sinds de foto's online verschenen is de verkoop vervijfvoudigd. (LVR)

Onze partners