Goud uit oud hout

19/11/14 om 18:19 - Bijgewerkt om 18:19

In september pakte het Turnhoutse productieatelier ResourceLab uit met een gloednieuwe collectie duurzame designmeubels: MÖBEL. Nest ging vorig jaar al eens een kijkje nemen in dit unieke atelier.

Bij vzw Web in Turnhout zijn ze wel wat stapels gewoon: voor hun vier kringwinkels komen er containers vol textiel toe, witgoed, fietsen, speelgoed, boeken, decoratie en meubelen. "Maar wat hebben we nu écht te veel? Hout!" Debby Van Aalst is communicatieverantwoordelijke bij vzw Web, dat niet alleen vier kringwinkels runt, maar ook opleidingen, begeleiding en tewerkstelling biedt aan langdurig werkzoekenden, een sociaal eethuis runt, en een atelier, een klusdienst en een dienstenchequebedrijf heeft. Debby is een van de bezielers achter de meubelcollectie en het maatwerk van ResourceLab.

"Het massale houtoverschot opnieuw leven inblazen, dat was het hoofddoel. We haalden er twee jonge designers bij die we loslieten op de houtstapels. Ben Hagenaars en Olivier Piqueray waren het die de Layercake bedachten: krukjes gemaakt uit verlijmde meubel- en houtplaten. Een idee dat we nu toepassen op vier verschillende krukjes en sinds kort ook op kastjes. Zo creëren we unieke meubeltjes die bovendien erg stevig zijn." Het idee is simpel: uit hout- of meubelplaat worden stukken gezaagd die vervolgens laag per laag op elkaar gemonteerd worden. In het atelier staat een voorraad van tientallen stuks klaar die niet in de kringwinkels, maar wel in designshops verkocht worden.

Bommamotief

De tweede lijn van ResourceLab heet Graphicinterventions. En daarvoor wordt helemaal niet gezaagd. Daar volstaat een rol schuurpapier, een likje verf en grafisch inzicht. "We noemen ze eenlingen, de eetstoelen die hier alleen toekomen, zonder de rest van de set van meestal zes. Die single stoelen krijg je amper apart verkocht. En dus schuren we ze af, verven we ze en zetten we er een sjabloon op. Datzelfde sjabloon zetten we vervolgens ook op vijf andere stoelen en een tafel, en zo ontstaat er uit al die eenlingen toch weer een interessant, mooi én bruikbaar geheel."

Steeds meer doet dit atelier ook maatwerk: ze richtten al een winkel in, een kantoor en een jeugdcentrum, altijd in samenwerking met een interieurarchitect. Dan bepaalt de klant welke kleuren de meubels krijgen en welke stempel er verschijnt. Maar voor de gewone Graphicinterventions collectie spelen ze op veilig met wit en zwart. En dus zien we Nancy aan de slag met witte verf op spijlenstoelen. Haakwerkjes uit de textielafdeling worden sjablonen voor wat zij het bommamotief noemen.

"Dit is mijn speeltuin." Peter Gielen wijst op gigantische stapels hout: meubelplaten en planken voornamelijk, maar hier en daar herkennen we nog een kapotte kinderstoel of kledingkast, een stel biljartkeus of een deel van een tafelvoetbalspel. Peter is de werkplaatsleider en dat is sterk, want hij is niet eens schrijnwerker. "Ik ben opvoeder. Dit is een sociale werkplaats. De bedoeling is dat hier mensen aan de slag gaan die op de gewone en commerciële arbeidsmarkt telkens weer uit de boot vallen, om welke reden dan ook." Ondertussen werkt hij met vijf vaste en twee tijdelijke mensen, die steeds meer - vooral ambachtelijke - houtbewerkingservaring krijgen.

Lauweren...

Het atelier van Graphicinterventions is vrij goed uitgerust met paneelzaag, afkortzaag, diverse boor- en schuurmachines en een freesmachine voor het grote werk. "Toen Web zeven jaar geleden in deze loodsen terechtkwam, vonden we een amper gebruikt arsenaal aan houtbewerkingsmachines van een vroeger atelier. Een verrassing die te mooi was om ze niet te gebruiken." Dat Peter en zijn mannen en vrouwen ondertussen behoorlijk goed met de machines aan de slag kunnen, is duidelijk: in augustus 2013 reikte Unizo hen het label 'Handmade in Belgium' uit, een erkenning die vorig jaar het licht zag en die authentieke en ambachtelijke kwaliteitsproducten in de kijker zet.

Ook professionals met hoge kwaliteitseisen weten hen te vinden. Onlangs vroeg een Vlaamse vintagehandelaar hen om de heruitgave te maken van een paar net herontdekte Belgische salontafeltjes van een paar tientallen jaren geleden. "Van het ene tafeltje kregen we een oud voorbeeld, maar voor het andere moest ik van een papieren schets beginnen. Een hele uitdaging", aldus Peter. "Maar ik ben geen designer. Ik zie ons echt als uitvoerders. Het bedenken van de meubelen en voorwerpen laten we aan anderen over."

En die anderen vindt ResourceLab overal. In hogescholen bijvoorbeeld: er is geregeld samenwerking met de MAD-faculty uit Genk en aan studenten design en technologie van Thomas More uit Mechelen vroegen ze om het populaire eethuis naast de kringwinkel opnieuw in te richten. De beste inzending werd uitgevoerd. Die slimme samenwerking met het onderwijs was een van de doorslaggevende redenen waarom ResourceLab vorig jaar tijdens het Festival van de Creativiteit de eerste 'Kempense Innovatie Award' in de non-profitsector kreeg.

...waarop ze niet blijven rusten

Natuurlijk zijn Peter en Debby blij met erkenningen. En trots. "Maar toch mag de lat nog wat hoger", legt Debby uit. "Wij werken rond enkele belangrijke pijlers: de afvalberg verkleinen door het upcyclen van materialen, duurzaam design en duurzame tewerkstelling. Het designaspect willen we in de toekomst verder in de schijnwerpers plaatsen door designers met een naam aan ons te verbinden. Ik ben ervan overtuigd dat we nog veel verder kunnen geraken met ResourceLab als we erin slagen om professionele topontwerpers erbij te betrekken."

INFO: www.resourcelab.be. De prijzen zijn relatief interessant voor handwerk: vanaf 150 euro voor een krukje, tussen 700 en 800 euro voor een commode of een tafel. Ook maatwerkopdrachten neemt het atelier graag aan.

Tekst Leen Creve Foto's Clara Hermans

Onze partners