Expo: Amai email

11/02/16 om 15:26 - Bijgewerkt op 18/03/16 om 16:13

De geëmailleerde reclamepanelen zijn uit het straatbeeld verdwenen, maar ze blijven tot de verbeelding spreken. Maar email is veel meer dan alleen reclameborden, zo leert de tentoonstelling in het MIAT.

Oude reclamepanelen blijven tot de verbeelding spreken, vooral de geëmailleerde exemplaren zijn gezocht en getuigen vaak van uitmuntend vakmanschap. Minder bekend is dat ons land een bloeiende emailnijverheid had. Met de tentoonstelling 'Amai email' brengt het Gentse MIAT precies die geschiedenis voor het voetlicht.

Je ontdekt er trouwens veel meer dan alleen de reclameborden van onder meer Spa, Sunligt en Boule d'Or. Strijkijzers, weegschalen, schaaltjes voor chirurgen, theepotten, terrines, nachtpotten, bedpannen, taartvormen... kortom, allerlei voorwerpen werden van een laagje email voorzien.

Voor deze tentoonstelling werden ruim 200 reclameborden verzameld, waaronder een aantal die nooit eerder werden getoond. Daarnaast staan er ook tientallen andere voorwerpen die wellicht allerlei herinneringen oproepen.

Na 1958 verdwijnt het geëmailleerde reclamebord uit het straatbeeld, wat het einde betekende van de meeste emaillerieën in ons land. Slechts een emaillerie, Emaillerie Belge, wist zich staande te houden.

De tentoonstelling loopt nog tot 26 juni 2016.

Onze partners