9 woelige weetjes over slapen

11/03/16 om 11:23 - Bijgewerkt om 11:42

Slapen is leuk. Zeker als er magische dromen voorbij komen draven. Daarbovenop heeft het tal van voordelen. Kom nog negen andere feiten te weten over onze dagelijkse van-de-wereld-momenten.

9 woelige weetjes over slapen

Op 18 maart organiseert de WASM (World Association for Sleep Medicine) de negende editie van de World Sleep Day met als slogan: good sleep is a reasonable dream. Het doel? Stilstaan bij de positieve betekenis van slapen. Daar horen natuurlijk wist-je-datjes bij.

1/ Na een goede nacht, ben je vrolijker, energieker en bovenal alerter

2/ Je productiviteit verhoogt waardoor je je taken sneller en beter uitvoert.

3/ Goede slapers hebben minder kans op een te hoog cholesterolgehalte, borst- en darmkanker, een hartinfarct, depressie én diabetes.

4/ Het aantal uren dat je lichaam nodig heeft om te slapen hangt af van je persoon, maar ook je leeftijd. Zo hebben volwassenen (ouder dan 18) nood aan 7 à 8 uur per nacht terwijl kinderen tussen 6 en 12 jaar tot 11 uur per nacht kunnen gebruiken.

5/ 25 procent van de tieners heeft last van junk sleep. Hierbij geraken de jongeren niet in de REM fase (rapid eye movement) met als gevolg dat ze niet dromen. De oorzaak van dit slaapprobleem is het gebruik van elektronica vlak voor het slapen.

6/ Dromen stimuleren de creativiteit en het probleemoplossend denken

7/ Hoe beter je slaapt, hoe meer je in de REM-fase terecht komt. Tijdens deze fase dromen mensen niet alleen, het is ook de fase waarin herinnering opgeslagen worden. Met andere woorden krijg je een beter geheugen door te slapen.

8/ Spijtig genoeg heb je je nachtrust niet volledig in eigen handen. Jouw omgeving kan mee bepalen of je al dan niet in een diepe slaap terecht komt. Bij te veel licht of geluid, kan je het al snel vergeten.

9/ Ten slotte leven mensen met een goede slaapkwaliteit over het algemeen langer. Dit doordat ze minder kans hebben op ziekten en ze hun lichaam de tijd geven terug op te laden.

Wil je nog meer kunnen genieten van een welverdiende nachtrust? Misschien kunnen deze 11 tips je daarbij helpen. Zo is er reden te meer om een goede kop thee te nemen en je rustig in de zetel te settelen.

Nele Van Rompaey

Onze partners