11 tips om te slapen als een roos

11/03/16 om 11:22 - Bijgewerkt om 11:44

Heb jij vaak moeite met indommelen? Een zware ochtend? De WASM (World Association of Sleep Medicine) wil daar met de wereldslaapdag op 18 maart, een stokje voor steken. We maakten alvast een lijst met tips zodat ook jij kan slapen als Doornroosje.

11 tips om te slapen als een roos

Het wordt vaak onderschat, maar slapen is heel belangrijk voor je lichaam en geest. Toch lukt het veel mensen niet fris aan de dag te beginnen.

1/ Kies een vast uur

Een ochtend- en avondroutine laat het begin en einde van je dag vlot verlopen. Na een tijdje raakt je lichaam eraan gewend en zal je vooral 's ochtends makkelijker uit bed hoppen.

2/ Slaap overdag nooit langer dan 45 minuten

Slapen doe je liever 's nachts. Maar als je je middagdutje echt nodig hebt, doe je dat best voor 15 uur en nooit langer dan 45 minuten. Waarom? Hoe meer je overdag slaapt, hoe minder of slechter dat 's nachts zal lukken.

3/ Drink geen alcohol voor je in bed kruipt

Af en toe een pint bier of een glaasje wijn tijdens de film kan absoluut geen kwaad. Houdt er wel rekening mee dat je hierdoor niet beter zal slapen, dat lijkt alleen maar zo. Probeer alcohol daarom vier uur voor je bedtijd te mijden.

4/ Vermijd cafeïne en tabak

De zes uren voor het slapengaan kan je beter wegblijven van cafeïne en tabak. Het zet je lichaam in actie waardoor je de slaap moeilijk kan vatten. Bovendien rook je best nooit in bed omdat de geur meteen in je lakens trekt.

5/ Eet 's avonds geen pikante, suikerrijke of zware dingen

Bij een grote maaltijd voor het slapengaan, zal je lichaam veel energie moeten steken in de vertering waardoor het minder tijd heeft om uit te rusten. Als je toch honger krijgt, raden experten aan een lichte snack achter de kiezen te steken.

6/ Sport regelmatig

Sporten is niet alleen goed voor je gezondheid, het zorgt ook voor een kwalitatieve nachtrust. Bewegen doe je best in de voormiddag of vroege namiddag, maar nooit vlak voor het slapengaan.

7/ Gebruik aangenaam beddengoed

Regel: vervang je lakens wekelijks en zorg voor een stevige matras. Het lijkt overbodig, maar hygiënisch beddengoed en een goede ondersteuning komen je slaap enkel ten goede.

8/ Zorg voor een aangename slaaptemperatuur

Bij een goede temperatuur hoeft je lichaam geen energie te steken in opwarmen of afkoelen. Ga daarom op zoek naar de temperatuur waarop jij je het best voelt en bijgevolg ook het best bij slaapt.

9/ Ventileer je kamer regelmatig

Begin de ochtend met wat licht en lucht binnen te laten. Dat is voor je lichaam het signaal dat de dag gaat beginnen. Daarbovenop is het nog eens goed voor je gezondheid. Niets dan voordelen dus.

10/ Sluit zoveel mogelijk licht en geluid uit

Slapen gaat het best met weinig of geen licht en geluid. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Als je in een stad woont of geen rolluiken hebt, kan je dikke gordijnen hangen die omgevingsfactoren zo veel mogelijk buiten houden.

11/ Houd je bed voor slapen en vrijen

Werken waar je slaapt, belemmert zowel je nachtrust als je werkkwaliteit. Daarom is het belangrijk je bed te associëren met rust. Dat kleine plekje in huis waar je je geen zorgen hoeft te maken.

Als je meer wil ontdekken over de zalige nachten, zullen de negen weetjes over slapen wel iets voor jou zijn.

Nele Van Rompaey

Onze partners