Terug van de kermis

06/08/15 om 12:51 - Bijgewerkt om 12:51

De zon even beu? Duik dan eens binnen bij het Huis van Alijn voor de fototentoonstelling 'terug van de kermis'.

Terug van de kermis

'Uit het fotoalbum' is een tentoonstellingsreeks van het Huis van Alijn waarbij aan de hand van oude foto's een stukje tijdsgeest, gewoontes en gebruiken in herinnering worden gebracht. Nog tot 13 september 2015 wordt het zevende hoofdstuk in deze reeks getoond: 'terug van de kermis'.

In deze expo zijn de kermissouvenirs uit het fotoalbum verzameld. In het fotoschietkraam, in de fotobarak of met een losse klik op straat, de kermisbezoeker liet zich portretteren. Soms vol humor, soms serieus, soms feestelijk uitgedost, soms in vakantietenu. De foto-expo toont een verrassend veelzijdig, maar onbekend stukje fotografiegeschiedenis.

Kermisfoto's documenteren immers de tijdsgeest in een decor dat maar enkele dagen blijft staan en nadien een andere plek aandoet. Vandaag is de kermis een kleurrijke verzameling van eendjeskramen, botsauto's, draaimolens, eetstandjes, schietkramen en een reeks spectaculaire attracties voor jongeren en volwassenen.

Ook op de negentiende-eeuwse foor staat het spektakel centraal. Foorkramers presenteren er aan de nieuwsgierige bezoekers alles wat nieuw, excentriek, afwijkend of sensationeel is. Het publiek maakt er voor het eerst kennis met stoomkracht, telefonie en de gloeilamp. En met fotografie. Met hun fotostudio reizen de eerste fotografen rond van de grote foren naar de kleine dorpskermissen. De gegoede kermisbezoeker laat zich fotograferen en neemt een souvenir van de kermis mee naar huis.

Maar de concurrentie tussen de fotobarakken neemt toe, zeker wanneer de fotografie stilaan ingeburgerd raakt. Portretten of visitekaartjes blijken al snel niet meer voldoende om volk te lokken. Gekke decors duiken op in de vorm van bordkartonnen auto's, vliegtuigen of populaire eigentijdse figuren zoals boksers, cowboys of Mickey Mouse.

Vanaf de jaren 1920 worden foto's ook ingezet als prijs. Tir Photo-kramen behoren tot het collectieve geheugen. Wie in de roos schiet, zet een camera in beweging. Geen knuffelberen of goudvissen voor de schutter, maar een foto als bewijs van zijn schietkunsten. In de expo kan het publiek zelf zijn kans wagen met SHOOTING RANGE van de Duitse kunstenares Sylvia Ballhause. Zij heeft het apparaat achter de Tir Photo uit zijn kermiscontext gehaald en ontdaan van alle verfraaiing. Wie raak schiet, neemt een polaroid mee naar huis.

Decennialang was de kermis het kostbare werkterrein van straatfotografen. Op de toegangswegen houden zij de wacht en leggen er jonge koppeltjes, gezinnen of groepjes vriendinnen vast. Vanaf de jaren 1970 verdwijnen de kermisfotografen en fotokramen uit beeld. Bijna iedereen heeft dan een eigen fototoestel en talrijke ouders leggen zelf hun kroost vast tijdens een ritje op de draaimolen of de pony.

Alle praktische info vind je op de website.

Terug van de kermis

Terug van de kermis

Terug van de kermis

Onze partners