Dag van de landbouw

19/09/14 om 10:09 - Bijgewerkt om 10:09

Bron: Nest

Op 21 september openen tientallen landbouwbedrijven de deuren voor publiek. Ons Dagelijks Groen is daar een van. Een kennismaking.

Dag van de landbouw

Ons Dagelijks Groen is allerminst een alledaags bedrijf. Luc en Sonja ontvangen er alle mogelijke bezoekers, van kinderen tot CEO's, en hun bedrijfswinkel is ultramodern.

Zo'n jaar of zeven geleden stonden Luc De Neef (51) en Sonja Moens (50) voor een belangrijke keuze. Om zichzelf nog genoeg toekomstperspectief te geven moesten ze ofwel hun preibedrijf uitbreiden, ofwel een extra inkomen halen uit andere activiteiten. Ze gingen voor de tweede optie, voluit maar ook goed overdacht. Vandaag gonst hun bedrijf in het Meldert bij Aalst vaak van de bezoekers en kan je in hun winkel van 7 uur 's morgens tot 11 uur 's avonds groenten en allerlei preiproducten kopen, van harde preikaas over preilikeur tot zelfs preipralines.

ERETITEL

Het is zaterdagnamiddag en Sonja heeft nog even geen tijd voor mij. De reden: een groepje kwetterende kids die net samen met de boerderijgeitjes een balkenparcours hebben afgelegd, allerlei maffe preispelletjes hebben gespeeld en van het fruit in de boerderijtuin mochten snoepen. Ze komen hier een verjaardagsfeestje vieren. Het feestvarken heeft zeven kaarsjes mogen doven met de waterspuit waarmee de prei wordt gereinigd. Sonja en zoon Andy (15), die animator speelt, zijn nu pannenkoeken aan het bakken voor de bende.

Die verjaardagsfeestjes maken deel uit van wat Sonja in het gesprek de 'derde pijler' van het bedrijf zal noemen: teambuilding. Ze weet precies wat dat betekent, want twee jaar geleden werkte ze nog als arbeidsanaliste bij een grote firma. "Ik ben daar vertrokken omdat ik zag hoe het gezond boerenverstand en de collegialiteit er zoek waren geraakt. Op dat moment ben ik voltijds in de extra activiteiten van ons bedrijf gestapt."

Teambuilding moet je breed zien. Ons Dagelijks Groen krijgt ook kinderen over de vloer die op Plattelandsklassen zijn. Maar boven de grote hangar zijn bovendien drie zalen ingericht, met een capaciteit van 25 tot 100 bezoekers. Goed voor nog meer teambuilding - ook voor bedrijven - , (kook)workshops, feestjes, seminaries enzovoort. Waar het past organiseert Sonja rondleidingen: ze doet niets liever dan mensen laten kennismaken met de manier waarop een modern bedrijf draait. Creatief is ze ook: de spelletjes, verhalen en activiteiten verzint ze vaak zelf. Vorig jaar kreeg ze voor haar aanpak de eretitel 'Creatief talent op het platteland' van plattelandsbeweging KVLV.

EEN SOCIALE ROL

De eerste pijler blijft het kloppend hart van de boerderij: Luc teelt 11 hectare prei en nog wat andere groenten. Maar ook hier zit meer achter dan je zou denken. Zo hebben ze een moderne, milieuvriendelijke methode geïnstalleerd om het waswater en de afval van de prei te zuiveren, met een mestschuif, een rietveld en lavastenen.

Luc is bovendien zorgboer: op het bedrijf komt bijvoorbeeld vier dagen per week een autistische jongen helpen bij het pellen van de prei. Ze krijgen er subsidies voor, "maar daarvoor moet je het niet doen", weet Sonja. "Het loopt wat langzamer en bovendien moet je ook tijd kunnen uittrekken om samen te praten als het eens moeilijker gaat. Maar we hebben er bewust voor gekozen om ons bedrijf ook een sociale rol te laten spelen. Om dezelfde reden zetten we hier ook langdurig werklozen in. Die mensen zijn soms doodgelukkig dat ze bij ons aan de slag kunnen, vaak willen ze niet liever."

UITVERKOCHT

Op het klassieke groentebedrijf gaat de oogst meestal naar de veiling. Dat is hier ook het geval, maar er is ook een pijler uitgebouwd rond de verkoop op de boerderij. Hier zijn Luc en Sonja totaal nieuwe wegen opgegaan. "Er bestaan allerlei manieren waarop innovatie in bedrijven wordt ondersteund, en daarvan hebben we ruim gebruikgemaakt. We hebben de kans gekregen om vernieuwende binnen- en buitenlandse bedrijven te bestuderen. Er is ook onderzoek gedaan naar het drogen en verwerken van preigroen. Dat bleek positief, en onze gedroogde prei wordt nu door vaklui verwerkt tot preibrood, harde en zachte preikaas, preilikeur en zelfs preipralines."

Het preigroen drogen ze zelf, van september tot december. "Gewoonlijk verkopen we de preikruiden ook los in de winkel, maar de vraag was dit jaar zo groot dat we nu (in juli, red.) al uitverkocht zijn", vertelt Sonja. Alle preiproducten zitten in automaten. Dat is ook waarom de winkel zo lang open kan zijn: hij is meestal niet bemand. Er worden ook losse groenten in afgewogen verpakkingen verkocht, deels van boeren uit de omgeving, die je kiest en betaalt. "Tot nu toe loopt dat systeem prima. We hebben flink wat klanten, losse en vaste. Er is een mevrouw die meer dan twintig kilometer rijdt voor onze soep. Alles is hier volledig natuurlijk, zonder smaak- of kleurstoffen."

Kortom: dit is een vernieuwend bedrijf, maar ook complex. Het combineren van al die activiteiten vraagt veel plannen en coördineren, en een boel werk natuurlijk. Toch is het verhaal duidelijk nog niet af: Sonja heeft weer nieuwe, ambitieuze ideeën. Eén ding is zeker: van Ons Dagelijks Groen hebben we het laatste woord nog niet gehoord...

Tekst Peter Vandeweerdt Foto's Michel Vaerewijck

21 september is de Dag van de Landbouw

Ons Dagelijks Groen is een van de tientallen land- en tuinbouwbedrijven die op zondag 21 september hun deuren openzetten voor het grote publiek. "Ontdek van dichtbij hoe het écht werkt", is het motief van die dag. Op alle bedrijven zijn er rondleidingen, maar meestal gebeurt er nog veel meer. Leden van Landelijke Gilden vinden alle informatie over de Dag van de Landbouw in hun ledenblad Buiten. Iedereen kan ze eveneens raadplegen op de website (met adressenzoeker).

Ons Dagelijks Groen is die dag open voor publiek van 10 tot 18 uur. Adres: Kammenkouterstraat 80, 9310 Meldert (bij Aalst).

Lees meer over:

Onze partners