Acties voor meer transparantie in textielsector bij Primark, Urban Outfitters en andere ketens

Overaanbod goedkope kleren. © istock

Oxfam-Wereldwinkels en het Franstalige achACT voeren actie voor de kledingwinkel van Primark in Brussel. Hun doel is om het gebrek aan transparantie in de keten aan te kaarten. Eerder deze week was het de beurt aan Urban Outfitters en Armani.

Een veertigtal jonge militanten van Oxfam-Wereldwinkels en het Franstalige achACT (Actions Consommateurs Travailleurs) hebben zaterdag een sensibiliseringsactie gehouden voor kledingwinkel Primark in de Brusselse Nieuwstraat. Ze willen daarmee de consument wijzen op het gebrek aan transparantie over de arbeidsvoorwaarden bij de leveranciers van de Ierse lageprijzenkledingketen.

De actievoerders hebben aan de directie van de winkel ook een Europese petitie overhandigd, ondertekend door 67.981 mensen, voor meer transparantie in de kledingindustrie.

Grootschalige actie

Ook in Zagreb, Amsterdam, Istanbul, Mannheim, Münster, Hannover en Hong Kong worden handtekeningen overhandigd aan directie van modeketens. Eerder deze week leverde De Schone Kleren Campagne al geschenkdozen met handtekeningen aan Armani en Urban Outfitters in Antwerpen.

De mensen die de petitie tekenden doen samen met verschillende organisaties een oproep aan de grote kledingmerken en -distributeurs Armani, Primark, Urban Outfitters, Forever 21 en Walmart om informatie te publi­ceren over de fabrieken waar ze hun kleding produceren.

Goede voorbeeld

De handtekeningen werden verzameld door de #WordTransparant campagne. Deze actie volgt op het feit dat al zeventien merken zich geëngageerd hebben tot een minimumniveau van transparan­tie, zoals gevraagd door Human Rights Watch, de Clean Clothes Campaign en het Inter­national Labor Rights Forum.

De organisaties roepen Armani, Primark, Urban Outfitters, Forever 21 en Walmart op om de “Trans­parantiegarantie” te onderte­kenen en publiek te maken bij welke fabrieken ze aankopen samen met hun adres en aantal arbeidskrachten. Tot nu toe hebben deze merken geweigerd om het voorbeeld van hun concurrenten te volgen en la­ten zo consumenten, activisten en arbeiders in het ongewisse over hun productie­keten.

(Belga/LP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content