Zijn kledingoverschotten binnenkort verleden tijd?

09/05/16 om 11:07 - Bijgewerkt om 11:06

Kledingbedrijven hoeven niet langer onverkochte kleding te vernietigen. Met het crowdfunding platform Hingeto produceren ze pas als er voldoende interesse is. Dat is goedkoper en duurzamer.

Zijn kledingoverschotten binnenkort verleden tijd?

© iStock

Er is een nieuwe startup in Californië die een oplossing denkt te hebben gevonden tegen de bezwaren van fast fashion van kledingbedrijven als Zara en H&M. Deze bedrijven opereren op zo'n grote schaal dat ze een nieuw ontwerp in een kleine oplage kunnen uitproberen. Als het goed verkoopt, kunnen ze snel opschalen om het ontwerp in alle winkels te verspreiden.

Modebedrijven die minder groot zijn maar mee willen komen met Zara en anderen, moeten de gok nemen dat wat zij produceren in de smaak valt bij consumenten. Dat is een kostbare zaak, zowel financieel als vanuit duurzaamheidsperspectief. Elk kledingstuk dat geproduceerd wordt maar niet verkocht, kost onnodig duizenden liters water.

Crowdfunding platform

De Amerikaanse startup Hingeto wil verandering brengen in deze gang van zaken. Het bedrijf biedt een crowdfunding platform, speciaal voor de kledingindustrie. Kledingbedrijven kunnen via het platform, dat ze op hun eigen website kunnen integreren, verschillende ontwerpen voor kleding en accessoires aanbieden.

Net als bij bekende crowdfunding websites als Kickstarter kunnen consumenten vervolgens het product kopen. Bij voldoende interesse gaat het kledingbedrijf over tot productie. Als ze niet genoeg geld inzamelen voor een bepaald ontwerp, krijgen de klanten hun geld terug. Een belangrijk verschil met Kickstarter is dat er verschillende producten tegelijkertijd gepresenteerd kunnen worden.

Merken als Zara kunnen kleinschalige projecten testen in hun eigen winkels, zonder een risico te nemen.

Merken als Zara kunnen kleinschalige projecten testen in hun eigen winkels, zonder een risico te nemen. © Reuters

Twee voordelen

Deze manier van werken biedt twee voordelen: de kledingbedrijven hoeven geen grote financiële investering te doen in producten waarvan ze niet zeker weten of die goed gaan verkopen. Ze laten de klant de investering doen. Daarnaast is er het duurzaamheidsvoordeel: kleding die niet verkocht wordt, wordt überhaupt niet geproduceerd. Dat scheelt kostbare grondstoffen. Voor de productie van een jeans is bijvoorbeeld al 8000 liter water nodig.

Tot nu toe gebruiken Amerikaanse hiphop-merken als Oaklandish, Crooks & Castles en Beastmode het platform. Maar Hingeto heeft grote ambities. Oprichter Leandrew Robinson uit de Amerikaanse stad Oakland schrijft op zijn blog op de website Medium dat Hingeto de mode-industrie op zijn kop kan zetten. (IPS)

Lees meer over:

Onze partners