Zijn dit de eco-modematerialen van de toekomst?

20/01/15 om 12:01 - Bijgewerkt om 12:01

Dragen we binnenkort handtassen van ananas, schoenen van paling en portefeuilles van groene thee? In de zoektocht naar duurzame en natuurvriendelijke alternatieven voor de lederindustrie steken de gekste bouwstoffen de kop op.

Zijn dit de eco-modematerialen van de toekomst?

© Ananas Anam

Het lijkt alsof niet enkel u en ik goede voornemens hebben gemaakt voor dit nieuwe jaar: steeds meer modemerken beseffen dat hun klanten in dit informatietijdperk geïnteresseerd zijn in het wie, wat, waar en hoe van hun garderobe. Beetje bij beetje passen ze hun productieproces en materiaalkeuze aan om op deze vragen een gunstig antwoord te kunnen geven. Vooral dieronvriendelijke luxe-materialen als bont, zijde en leder liggen onder vuur, al belooft de toekomst heel wat originele substituten voor die laatste.

Paling- en zalmleder

Volgens de Britse krant The Telegraph was de ledermarkt in 2013 zo'n 25 miljard Britse pond (of ongeveer 33 miljard euro) waard, maar tegen 2020 verwacht de International Council of Tanners dat de waarde zal stijgen naar 32 miljard BP (of 42 miljard euro). De kost van lederproductie is het afgelopen jaar echter met 30 procent duurder geworden. Bovendien zien steeds meer modemerken af van de toxische chemicaliën die gebruikt worden in de verwerking van het leder en zoeken meer natuurvriendelijke oplossingen. Zo is er de nagelnieuwe high-end accessoirelijn 'Heidi & Adele', die beroep doet op het afval van onze voedingsindustrie. Via nauwe banden met een biologische zalmkwekerij uit Ijsland en een palingverwerkingsbedrijf uit Korea verwerken Heidi Carneau en Adele Taylor de vishuiden tot duurzame handtassen, portefeuilles of kaarthouders. Visleder is namelijk even sterk als andere leders op de markt en het is zeer makkelijk te kleuren, zelfs met de doorgaans zwakkere natuurvriendelijke verfsoorten. Bovendien hebben de schubben hetzelfde luxueuze effect als exotisch leder, maar dan zonder de wrange nasmaak.

Een clutch van Heidi & Adele

Een clutch van Heidi & Adele © Heidi & Adele

Wie immers dacht dat haar mooie pythonlederen laarsjes afkomstig zijn van een natuurlijk afgeworpen huid houdt zichzelf wat voor, zegt Heidi Carneau aan de Telegraph. "Veel modebedrijven bestellen hun pythonhuiden uit Indonesië, waar de slangen op illegale wijze gestroopt worden. De pythons worden levend opgeblazen zodat hun huid op maximale wijze uitrekt en vervolgens wordt hun hoofd afgehakt. Het is gruwelijk." Carneau en Taylor, voor wie dit label hun eerste stap in de modewereld is, hopen in te kunnen spelen in de belangen van de ethische fashionista.

Ananasbladeren en groene thee

Ook bekende merken als Puma en Camper zoeken naar alternatieven voor (kalfs)leder. Momenteel experimenteren ze met Piñatex, een lederachtig materiaal dat voortkomt uit de verwerking van ananassen. Lederconsulente Carmen Hijosa ontdekte het materiaal voor het eerst op de Filipijnen en richtte het bedrijf Ananas Anam op, dat Piñatex zal vervaardigen en distribueren. "Piñatex wordt volledig gemaakt van ananasbladeren, een waste-product van de grote ananasindustrie", vertelt Hijosa aan de Telegraph. "Het is enorm veelzijdig; je kan er tassen, schoenen, hoeden en zelfs zetels uit fabriceren."

Ananas Anam beperkt niet alleen de afvalhoop van de fruitindustrie, het is ook nog eens bijzonder voordelig: een materiaal als Piñatex kost amper 25 euro per meter, waar leder bijvoorbeeld begint vanaf zo'n 40 euro. Hoewel het bedrijf nu nog beroep moet doen op crowdfunding is Hijosa ervan overtuigd dat Ananas Anam tegen 2018 jaarlijks zo'n miljoen vierkante meters zal verkopen aan verschillende grote modehuizen.

Carmen Hijosa is met haar Piñatex niet de enige die inspiratie haalde bij haar composthoop. Suzanne Lee van BioCouture ontdekte een manier om met behulp van groene tee, suiker, gist en enkele bacteriën zelf een lederachtige bouwstof te fabriceren. In haar atelier in Londen creëert ze een microbiële cellulose die ongeveer twee weken nodig heeft om te groeien.

Ook al is het materiaal bijzonder goedkoop, is het echter weinig waarschijnlijk dat grote modehuizen hun tassen en jassen eruit zullen vervaardigen. Het grootste voordeel én nadeel van dit veggie-leder is immers dat het biologisch afbreekbaar is: na vijf jaar begint het materiaal te rotten en is het rijp voor de composthoop; nu niet meteen de meest glamoureuze dood voor een designerhandtas of een statement laarsje. Hoewel, is reïncarnatie niet goddelijk? (KS)

Lees meer over:

Onze partners