Zeventig jaar New Look: ‘Christian Dior bracht opnieuw verleiding in de mode’

Lotte Philipsen
Lotte Philipsen Journalist KnackWeekend.be

Op 12 februari 1947 showde Christian Dior zijn eerste collectie in Parijs. Diors ontwerpen zorgden voor een verfrissende en verleidelijke wind door de mode van de jaren veertig. Hij draaide een duistere bladzijde uit de geschiedenis om met zijn creaties.

Modejournaliste Ellen De Wolf legt uit wat er zo vernieuwend was aan de New Look van Christian Dior.

Zeventig jaar New Look: 'Christian Dior bracht opnieuw verleiding in de mode'
© Reuters

Wat was er zo nieuw aan de New Look van Christian Dior?

Ellen De Wolf: ‘Toen Christian Dior op 12 februari 1947 zijn eerste collectie voorstelde in zijn salon op de Avenue Montaigne, zei Carmel Snow, hoofdredactrice van Harper’s Bazaar: “It is quite a revolution, dear Christian. Your dresses have such a new look!” Een reporter van Reuters verspreidde het verder als ‘New Look’. Het revolutionaire van die ‘nieuwe look’ zat vervat in het silhouet: de lengte (tot over de kuiten) en het volume van de rok, de wespentaille en de nadruk op de boezem. Dat lijkt vandaag niet zo revolutionair, maar toen, twee jaar na de Tweede Wereldoorlog, was het dat zeker.

New Look van Christian Dior
New Look van Christian Dior© Reuters

Christian Dior wilde een donkere bladzijde in de geschiedenis omdraaien en vrouwen weer vrouwen laten zijn. Hij wilde opnieuw een lichtheid en verleidelijkheid brengen in de manier waarop vrouwen zich kleedden door nadruk te leggen op hun boezem, taille en heupen. Dior beschreef het later zelf als ‘de terugkeer naar het ideaal van een geciviliseerd geluk.’

Hoe relevant is de New Look anno 2017 nog?

Ellen De Wolf: ‘De maatschappelijke impact die de New Look zeventig jaar geleden had, is er vandaag niet meer. Maar het silhouet heeft de geschiedenis van de mode, en dus de manier waarop we ons vandaag kleden, voor altijd veranderd. Heel wat ontwerpers verwijzen in hun collecties naar de New Look van Dior, of halen het aan als een belangrijke bron van inspiratie.

The Bar Jacket van Christion Dior in een nieuwe versie door Raf Simons
The Bar Jacket van Christion Dior in een nieuwe versie door Raf Simons© Dior

In de collecties van Dior zelf uiteraard, waar Raf Simons, bijvoorbeeld, zijn eerste collectie voor het huis opende met een interpretatie van het iconische Bar-jasje. Maar ook Dries Van Noten had een silhouet uit de New Look-collectie van Dior in zijn tentoonstelling Dries Van Noten. Inspirations opgenomen.’

Zijn er nog ontwerpen die dezelfde invloed hebben gehad op de modegeschiedenis als de New Look?

Ellen De Wolf: ‘Zeker, denk maar aan hoe de uitvinding van de beha of de rits de geschiedenis hebben veranderd. Net als de smoking van Yves Saint Laurent, de little black dress van Coco Chanel, de minirok van Mary Quant, de wikkeljurk van Diane von Furstenberg en de jeansbroek van Levi Strauss.’

Op 12 februari 1947 deed Christian Dior de mode op z’n grondvesten daveren met zijn eerste collectie. Die doopte hij Corolle, maar werd wereldberoemd onder de noemer New Look. De visie van Dior kwam op het juiste moment. Na de oorlog was er nood aan luxe, romantiek, schoonheid en verleiding. Er kwam ook kritiek op de collectie, voornamelijk op de enorme hoeveelheden benodigde stof in tijden van schaarste. Ook werd Dior bekritiseerd omdat de outfits niet comfortabel waren voor de draagsters. Maar de kritiek werd overschaduwd door de gretigheid waarmee de looks werden gedragen en gekopieerd.

Het Bar-jasje was zonder twijfel de meest iconische look uit de collectie en blijft ook nu nog ontwerpers inspireren. Dat de ontwerper zich ook erg interesseerde in architectuur merk je aan de zeer nauwkeurig geconstrueerde creaties.

New Look
New Look© REUTERS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content