Yohji Yamamoto regisseert eerste film

De Japanse mode-ontwerper neemt wel een professionele kostuumontwerper onder de arm.

De eerste langspeelfilm van de Japanse mode-ontwerper Yohji Yamamoto zal in 2014 te zien zijn in de cinemazalen. Dat biechtte Yamamoto op tijdens het Internationale festival voor mode en fotografie in Hyères, waar hij als jurylid zetelde. De Franse regisseur Christophe Honoré maakte ook deel uit van de jury. Tijdens een gesprek over de wisselwerking en het verband tussen mode en cinema, biechtte de Japanse modeontwerper zijn toekomstplannen aan zijn medejurylid op. Een reporter van Women’s Wear Daily luistervinkte mee.

“Het is allemaal nog erg geheim”, vertelde Yohji Yamamoto. De Japanse modeontwerper gaf al prijs dat hij de regie van de film volledig op zich neemt. Wel heeft hij iemand aangenomen om het script te schrijven en de kostuums te ontwerpen.

Een film met lelijke kostuums

Yamamoto vindt het beter dat een professionele kostuumontwerper en niet hijzelf de taak op zich neemt. “Ik wil de karakters van de acteurs en actrices niet doden met mijn ego”, zei de Japanse mode-ontwerper daarover. Ook Tom Ford, ‘de man die Gucci redde’, nam een externe kostuumontwerper bij de arm toen hij zich aan zijn regisseerdebuut ‘A Single Man’ waagde. Yamamoto doet nu hetzelfde. “Kostuumontwerpers weten immers wat voor mode en welke trends gaande waren op eender welk moment. Hun kennis van de kledij die in het verleden gedragen werd, is soms beter dan de onze”, aldus Yamamoto.

De kostuumontwerper zal de hoge verwachtingen van Yohji Yamamoto wel moeten kunnen inlossen. “Heb je het ooit al beleefd dat je een film bekijkt en hem moet afzetten door de lelijke kostuums?”, vroeg de modeontwerper aan zijn collega uit de jury. “Heb je dat ooit beleefd? Ik al heel vaak.”

Nochtans nam Yamamoto al een aantal keren de taak van kostuumontwerper op zich. Hij ontwierp de kledij voor de film Dolls van Takeshi Kitano en creëerde 500 kostuums voor de film Until the End of the World in de vroege jaren negentig. Ook was de modeontwerper het onderwerp van een reportage over zijn carrière. De dertig minuten durende documentaire over de Y3 lijn die Yamamoto voor het sportmerk Adidas ontwierp kwam vorig jaar uit. (JK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content