'Wol is het antwoord op alle vragen van de hedendaagse consument'

14/07/15 om 08:12 - Bijgewerkt op 13/07/15 om 22:32

De winnaars van de Europese finale zijn bekend: Nanna van Blaaderen en Jonathan Christopher zullen onze regio verdedigen wanneer in januari 2016 de prestigieuze International Woolmark Prize wordt uitgereikt. Maar wat is die IWP nu eigenlijk? En waarom is ze zo gegeerd?

'Wol is het antwoord op alle vragen van de hedendaagse consument'

© Woolmark Company

Wanneer je als instituut kan zeggen dat je designers als Karl Lagerfeld en Yves Saint Laurent boven de doopvont hebt gehouden, dan heb je heel wat in de pap te brokken.Het is dus niet voor niets dat de International Woolmark Prize (die een piepjonge Laurent en Lagerfeld in 1954 tot laureaten mocht kronen) een van de meest gegeerde prijzen in het modevak is.

De prijs werd in 1953 gelanceerd om merinowol in de kijker te zetten, een initiatief dat pas echt noodzakelijk werd toen men in de jaren zestig op de proppen kwam met synthetische vezels. Er werd een internationaal symbool gecreëerd dat stond voor de kwaliteit van het textiel en voor de ethische omstandigheden waarin het geproduceerd was. Het Woolmarklabel is een feit.

Fastforward vijftig jaar in de toekomst en de Woolmark Prize steunt de wolindustrie van eerste producent tot eindgebruiker. Het instituut staat bovendien meer dan ooit garant voor ondersteuning van jonge ontwerpers van over heel de wereld die de veelzijdigheid van merinowol kunnen vertalen naar een capsulecollectie waarvoor ze beloond worden met een geldsom van 100.000 Australische dollar (ofte 71.000 euro) en internationale faam.

"In feite is het simpel", legt Fabrizio Servente, global strategy advisor van Woolmark, ons uit: "Wij helpen de jonge designers te promoten terwijl zij ons product in de kijker zetten. Een betere deal kunnen we ons niet wensen."

Een zware taak is het alvast niet, wol promoten. In deze tijden waar mensen steeds meer teruggrijpen naar het origineel, naar heritage en willen weten waar hun kleding vandaan komt heeft wol natuurlijk een grote voorsprong. "Je hebt gelijk, het is een product dat zichzelf verkoopt", lacht Servente. "In feite is wol het antwoord op alle vragen van de moderne consument: het is duurzaam, ecologisch, natuurlijk en veelzijdig."

Vooral dat laatste is echter iets waar de Woolmark Company nog hard wil op inzetten middels inspanningen van jonge ontwerpers. Wie aan wol denkt, denkt nog al te vaak aan een dikke trui of een muts, terwijl het materiaal voor alles gebruikt kan worden, zelfs voor lichte zomertops.

"Toch mag die vooruitstrevendheid niet alles zijn", aldus Justin O'Shea, buying director van MyTheresa en jurylid bij de vrouwencollectie. "Ik ben voorstander van creativiteit maar ik hou altijd de klant in het achterhoofd. Een kledingstuk mag nog zo innovatief zijn, als het niet vertaalt kan worden naar het dagelijks leven dan gaat het een museumstuk aan een rek blijven."

O'Shea heeft dus vooral gelet op de verkoopbaarheid van de tentoongestelde stuks en het verhaal dat de designers erbij presenteerden. "Mensen kopen geen kleding meer voor het product, ze kopen voor het label, voor de merkidentiteit. Zie het als aandelen: mensen willen zich ergens inkopen. Als je als merk dat op punt kan stellen dan ben je goed bezig."

De winnaars van de IWP zijn naast een geldprijs van honderdduizend Australische dollars ook verzekerd van een plaatsje aan een rek in gerenommeerde shops als 10 Corso Como en Saks Fifth Avenue. In januari 2016 worden de internationale laureaten bekendgemaakt.

(KS)

Onze partners