Winkelgoeroe Marvin Traub

08/12/10 om 14:54 - Bijgewerkt om 14:54

Bron: Knack Weekend

De New Yorkse legende Marvin Traub (85) drukt sinds de jaren zestig zijn stempel op Amerika's winkellandschap. Bij een tussenstop aan Maasmechelen Village gaf hij zijn visie op de modewereld

Winkelgoeroe Marvin Traub

De New Yorkse legende Marvin Traub (85) drukt sinds de jaren zestig zijn stempel op Amerika's winkellandschap en is daarmee nog niet klaar. Bij een tussenstop aan Maasmechelen Village gaf hij zijn visie op de modewereld en consument van de eenentwintigste eeuw.

Marvin Traub kan het. Tijdens zijn 41 jaar durende carrière bij Bloomingdales, het luxueuze Amerikaanse warenhuis, lanceerde hij in de jaren zestig de slogan Like no other store in the world. Jonge onbekende ontwerpers werden zijn stokpaardje om de bazaar te differentiëren van concurrenten. "Op een dag kwam een jonge man langs met zijn witte dassencollectie, iets wat niet in ons aanbod zat. Ik gaf hem onderdak. Vandaag kennen we hem als Ralph Lauren", zegt Traub.

Bloomingdales, dat vandaag 41 vestigingen telt en één outletvariant, begreep wat de kinderen van de sixties zochten: een spannende ontmoetingsplek. "Onze doelgroep was de Saturday generation, jonge mensen die graag shopten en tegelijk hoopten in Bloomingdales een date te kunnen vinden. We werden een bestemming en hadden de reputatie anders te zijn, tot onze posters en shoppingstassen toe."

Vandaag bestaat de typische consument niet meer. De recessie en een heel nieuwe culturele context van sociale media transformeerde de gemiddelde Amerikaan, of doorsnee-Europeaan, in een complexe samenleving. Hoe kunnen winkels en merken nog authentiek zijn? "Jonge mensen vandaag zijn van alles op de hoogte. They don't take no for an answer. Vinden ze iets niet in de winkel, dan gaan ze online. En ze hebben andere waarden. Ze gaan veel minder shoppen voor instant plezier, maar nemen hun tijd om te zoeken naar kwaliteit en toegevoegde waarde. Ecologie, status, openheid, kwaliteitsgarantie, lokaliteit, snelle service, een virtueel verlengstuk op het internet: het zijn nieuwe pijlers en elk merk moet zijn sterktes herdefiniëren en uitspelen.

Toms Shoes bijvoorbeeld, schenkt voor elk verkocht paar schoenen eentje aan kinderen in nood. Onderschat de klant nooit. Mensen zullen nooit louter op internet gaan shoppen, maar dan moet winkelen weer verrassend en entertainend worden. De winkel is een theater, met verschillende spelers."

Elke Lahousse

Win een shoppingweekend! Maasmechelen Village nodigt tien duo's uit voor een unieke shopervaring. Neem deel aan onze wedstrijd en win één van de vijf weekends in het Carbon Hotel , of één van de vijf weekends in Hotel Stiemerheide, en bezoek Maasmechelen Village. Inclusief vipshopping, persoonlijk styling- en shoppingadvies, lunch en hotelovernachting.

Onze partners