Williamson lanceert mannencollectie voor H&M

Na de vrouwencollectie volgt nu ook de mannenlijn.

Ongeveer drie weken na de lancering van zijn vrouwencollectie voor H&M volgt nu ook de mannenlijn van Matthew Williamson voor de Zweedse kledingketen. ‘Voor het eerst heb ik kleren ontworpen die ik ook zelf kan dragen’, verklaarde de Britse ontwerper in het Amerikaanse modemagazine Women’s Wear Daily.

H&M vroeg Williamson een collectie te maken die zijn eerder verschenen vrouwenlijn zou aanvullen. Een uitdaging, zo bleek, want de Britse ontwerper hield zich tot voor kort enkel bezig met vrouwenkleding. “Bij mannen zijn de keuzemogelijkheden voor het stoffengebruik veel beperkter. Toch wilde ik de esthetiek die ik hanteer in mijn vrouwencollecties ook vertalen naar een mannenlijn”, vertelde de ontwerper.

De collectie vertelt het verhaal van een Britse zakenman die op reis gaat naar Cuba en terugkeert via de Griekse eilanden. Eerst is er een gestructureerd deel met strakke Engelse kostuums geïnspireerd door punk en Engelse schooljongens. Daarna komen de Cubaanse T-shirts en strandshorts met decoratieve prints. Tenslotte is er ook de strandmode, helemaal op maat van een zomerse vakantie in de mediterranée.

Als het initiatief bij H&M goed onthaald wordt, hoopt de Britse ontwerper ook een mannenlijn voor zijn eigen merk te kunnen opstarten. Het eerste deel van de vrouwencollectie veroorzaakte alvast geen stormloop, wat wel gebeurde bij andere ontwerpers die samenwerkten met H&M. Hoe de mannenlijn het doet valt nog af te wachten.

Ruth Vanden Berghe

De mannencollectie en het tweede deel van de vrouwencollectie (zomer) liggen vanaf donderdag 14 mei in de geselecteerde H&M-winkels.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content