‘Wij zijn te mooi om A&F te dragen’

© Facebook

Of in het Engels ‘We are too beautiful to wear A&F’. Het is de naam van een nieuw Nederlands T-shirtmerk. Het wil onder meer de strijd aanbinden tegen de opgelegde schoonheidsidealen van grote brands zoals Abercrombie & Fitch.

Het Amerikaanse A&F haalde de voorbije maanden meermaals het nieuws met uitspraken als ‘onze kleren zijn voor coole mensen, niet voor dikkerdjes’ en ‘we vernietigen de kleren liever dan dat we ze aan arme mensen geven’. Deze egoïstische commentaren schoten in het verkeerde keelgat van de Nederlanders achter BoWeevil, een bedrijf dat zich al dertig jaar bezighoudt met het ontwikkelen en produceren van organisch katoen. Sinds 1991 maken ze ook organische T-shirts. Als reactie op de kwetsende uitspraken van A&F lanceerden ze een nieuwe T-shirtlijn ‘We are too beautiful to wear A&F’. Een duidelijke boodschap lijkt ons.

Met deze collectie willen ze bedrijven er enerzijds op wijzen dat het ongepast is om de maatschappij een schoonheidsideaal op te dringen. Anderzijds moeten diezelfde bedrijven beseffen dat we in een nieuw tijdperk zijn beland. Een tijdperk waarin zelfbewuste klanten zullen kiezen voor zelfbewuste ondernemingen, die aandacht schenken aan hun werknemers, klanten én producten. Een beladen boodschap dus ook. Maar laten ze dit nu net op een leuke manier aanpakken.

De T-shirts zijn te koop via de webshop van het merk, ze kosten 28 euro per shirt. ‘We are too beautiful to wear A&F’ vraagt aan hun klanten om zichzelf in hun T-shirt te fotograferen en vervolgens met de wereld te delen via Instagram, Twitter en Facebook (#wearetoobeautiful). (AB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content