Werken bij JBC: 'Hier krijgen jonge mensen heel veel kansen'

24/04/16 om 08:47 - Bijgewerkt op 25/04/16 om 08:32

Janna Van Doninck is Junior Fashion Designer bij JBC. Naar aanleiding van de modebeurs Mode Werkt vertelt ze over haar functie bij het Belgische modelabel.

Werken bij JBC: 'Hier krijgen jonge mensen heel veel kansen'

© JBC

Wat is je achtergrond (studies, eerdere werkervaring)?

Ik heb een master in grafisch ontwerp van Sint Lucas Antwerpen en onderzocht voor mijn afstudeerproject hoe een grafisch vormgever relevant kan reageren op maatschappelijke frustraties. Direct na het behalen van mijn diploma, zorgde ik als extra stage-opdracht voor de vormgeving van de Trendpresentatie bij JBC. Zo leerde ik de werking van het bedrijf kennen en alles wat aan het designproces vooraf gaat, zoals het bestuderen van trends. De combinatie van het grafische en mode sprak me meteen aan, ik was verkocht!

Wat was je droomjob als kind? En als pas afgestudeerde? En nu?

In de lagere school keek ik erg op naar de ontwerpster van Just in Case die bij mij in het dorp woonde. De kleding die zij droeg, sprak heel erg tot mijn verbeelding. Mijn ouders verkozen echter een iets minder dure studierichting met "meer toekomst" dus koos ik voor grafische vormgeving. Vaak had mijn werk wel een link met mode. Zo ontwierp ik een kunstenaarsboek als hommage aan Maison Martin Margiela en is mijn voorbeeld Paul Boudens, wiens werk onlosmakelijk verbonden is met de Antwerpse mode.

Na het behalen van mijn diploma, zag ik mezelf werken bij een leuk grafisch bureau. Het was zeker niet mijn ultieme droom om een job in de mode te bemachtigen - ik kende immers niets van de sector. De stage bij JBC beviel me echter zodanig dat ik besloot te solliciteren voor de functie als junior fashion designer. Dat lukte en sindsdien ben ik design assistent voor de peutercollectie voor meisjes.

Werken bij JBC: 'Hier krijgen jonge mensen heel veel kansen'

© -

Wat houdt je functie precies in?

Als junior fashion designer werk ik in een team met een aankoper, aankoopassistente en een senior designer. Samen ontwikkelen we zowel de baby-, peuter- als tiener collecties voor alle licenties (K3, Ketnet, Kaatje, Maya de Bij,...). Voor we starten met het ontwerpen van de collecties, bepalen we de belangrijkste trends tijdens (buitenlandse) beurzen en (buitenlandse) shoppings. Verder volgen we ook de catwalks, trendwatchers en trendboeken. Dit alles proberen we daarna te vertalen naar stukken in lijn met de behoefte van de JBC klant. Voor we aan onze thema's uitwerken, maken we kleurkaarten volgens de trends waarin we geloven. Belangrijk is dat er genoeg variatie zit in deze kleurbeelden voor de klanten en het algemeen winkelbeeld. Als we hier genoeg diversiteit in hebben gevonden, beginnen we met het ontwerpen van prints en het uittekenen van de silhouetten in Illustrator.

Wat typeert het bedrijf waarvoor je werkt? Wat is er bijzonder aan de werksfeer etc?

JBC geeft jonge mensen heel veel kansen. Ik had als grafisch vormgever bijna geen stofkennis en heel weinig kennis over mode in het algemeen, dus kreeg ik vanaf dag 1 een reeks opleidingen om die kennis bij te schaven.

Ook 'en cours de route', kan ik steeds aangeven aan welke kennis of skills ik mis. Zo krijgen we regelmatig de kans om onze softwarekennis te updaten, leren we nieuwe technieken voor het ontwerpen van prints en artwork,... Ook de intermenselijke sfeer is erg positief, veel van mijn collega's zijn ondertussen dan ook eerder vriendinnen geworden.

Hoe ziet je werkdag eruit?

Mijn dagen variëren erg, het is dus moeilijk om een typische werkdag te beschrijven. Vaak bespreken we in het team eerst de kleuren voor verschillende thema's die we in een bepaalde maand willen brengen. Na deze bespreking ga ik aan de slag en zoek ik naar inspiratie voor prints en silhouetten in magazines, op trendwebsites en op Pinterest. Vervolgens teken ik mijn silhouetten uit via Illustrator. Hierna bespreken we het voorstel voor een bepaald thema, we stellen ons hierbij verschillende kritische vragen zoals: Is het commercieel genoeg? Vernieuwend genoeg? Kunnen er makkelijke en duidelijke silhouetten gemaakt worden die de klant begrijpt? We spenderen zeker niet elke dag op kantoor. Regelmatig gaan we op shoppings of beurzen op zoek naar de laatste trends.

Werken bij JBC: 'Hier krijgen jonge mensen heel veel kansen'

© JBC

Welke kennis en skills heb je concreet nodig om jouw job te kunnen uitoefenen? Is een bepaalde basiskennis belangrijk?

Ik had als grafisch vormgever een goede beheersing van Adobe programma's maar weinig tot geen kennis over mode. Gelukkig kreeg ik binnen het bedrijf een heel aantal opleidingskansen. JBC gaat er bovendien vooral van uit dat men 'al doende leert'. Zo heb ik bijvoorbeeld ondervonden dat wat ik mooi vind, niet altijd hetgene is wat de klant mooi vindt. We bespreken dan ook in groot team welke artikelen goed verkopen, welke niet, waarom dit zo is en hoe we in de toekomst kunnen inspelen op de wensen van de klant.

Welke tips zou je geïnteresseerden in een gelijkaardige job meegeven (qua opleiding, sollicitatie ...)?

Laat het missen van een specifieke modeopleiding je niet tegenhouden om te solliciteren voor een functie! Interesse in mode, voldoende creativiteit en commercieel denken zijn uiteraard wel een must.

Klopt het beeld van glitter & glamour met de realiteit van werken in de mode?

JBC doet veel samenwerkingen met bekende gezichten, het is absoluut leuk om deze te ontmoeten tijdens een samenwerking of gewoon even door de gangen te zien lopen. Ik heb zelf al samengewerkt met Kim Clijsters, Walter van Beirendonck en Kristel Verbeke. Met Kristel hebben we het iconische regenboogjurkje voor K3 ontworpen. Verder stralen de (buitenlandse) shoppings en beurzen wel veel glitter en glamour uit, maar het is toch vooral hard werken, op deze beurzen doen we immers inspiratie op voor een heel seizoen.

Wat draag je op een doordeweekse werkdag?

Uiteraard probeer ik de leukste JBC outfits in onze winkels te scoren, ik combineer deze dan met designerschoenen die ik op de kop heb kunnen tikken. Tijdens een werkdag verkies is vooral comfortabele kleding.

Hoe gemakkelijk is een job in de mode te combineren met een sociaal & familiaal leven?

Mijn job is tamelijk goed te combineren maar mijn werk stopt eigenlijk nooit, onbewust ben ik constant bezig met het spotten van leuke prints en ontwerpen. 's Avonds bekijk ik regelmatig blogs of doe ik inspiratie op op Pinterest en als ik kinderen passeer op straat kijk ik steeds wat ze dragen, maar ik doe dit met veel plezier.

Droom jij ook van een carrière in de mode? Op 9 juniorganiseertFlanders Fashion Institute een tweede editie van de Mode Werkt jobbeurs. Ann Demeulemeester, Bellerose, C&A, FNG, Haider Ackermann, JBC, Style Counsel, Terre Bleue en Van de Velde gaan tijdens Mode Werkt op zoek naar kandidaten voor jobs in de verschillende domeinen van de sector. Je kandidatuur indienen kanhier.

Onze partners