Wat willen Belgische vrouwen absoluut in hun kleerkast hebben hangen?

© iStock

We shoppen steeds vaker online. De webshop Stylight verzamelde gegevens over wat we wanneer in ons digitaal winkelmandje gooien. Nuttige info voor wie graag de trends wil volgen, een trendsetter wil zijn of net tegen de stroom wil ingaan.

Wat wilden vrouwen het liefst hebben in het eerste kwartaal van 2016? Wij hebben er het gissen naar, maar Stylight weten uit eerste hand wat Belgische vrouwen willen kopen en in hun kledingkast zouden willen hebben. Ze doken in de cijfers en maakten een interactieve infographic vol met trends, populairste mode items en merken.

Wanneer?

Wanneer kijken consumenten online naar mode? Zondagavond tussen zeven en negen uur is duidelijk het drukste moment. Vlak voor een nieuwe week aanbreekt, shoppen we graag online. En wat zoeken Belgische vrouwen zoal op de zondagavond? Sneakers, sneakers en nog eens sneakers. Misschien denken we aan de drukke week die in het verschiet ligt?

Tijdens de solden gaan we dan weer vooral op zoek naar designerhandtassen. Een designertas kan een aardige duit kosten, dus tijdens de koopjesperiode zochten we maar liefst 21% vaker naar designertassen. Net als in Frankrijk en Brazilië. Verrassend genoeg zochten onze Nederlandse zusters juist niet vaker naar designertassen in dezelfde periode. Is die Nederlandse gierigheid misschien een fabeltje?

Hoe?

We shoppen steeds vaker via onze gsm, dat gevaarlijke kleinood. In de eerste drie maanden van 2016 werd er een groei van 43,5% in mobiel verkeer vastgesteld ten opzichte van dezelfde periode in 2015.

Wat?

En wat willen we dan in onze kast hebben hangen? Bij Stylight rapporteren ze over een exponentiële groei in het aantal zoekopdrachten naar Stan Smiths, Adidas Superstars en chelsea boots. Birkenstocks, espadrilles en jumpsuits zijn dan weer beduidend minder populair. De merken Gabor, Michael Kors en Esprit zijn absolute topfavorieten

Adidas Original sneakers staan op nummer een in zowel België en de VS. Onze Nederlandse zusters geven de voorkeur aan die van Asics. Na Adidas gaan sneakers van Converse en het meer luxeuze Hogan goed over de digitale toonbank.

Onze Duitse buren kiezen liever voor old school schoeisel van Vans, terwijl New Balance in Frankrijk juist weer favoriet is.

Op gebied van handtassen kiezen Belgische fashionista’s, net als Italiaanse, Spaanse, Franse, Zwitserse en Duitse vrouwen, voor Michael Kors tassen. Nederlandse vrouwen kiezen massaal voor tassen van eigen bodem en lopen het liefste rond met een exemplaar van het Amsterdamse merk Cowboysbag om hun arm of schouder. In België geven we zichtbaar de voorkeur aan wat meer luxueuze merken want ook DKNY en Karl Lagerfeld staan in de top vijf.

De kernwoorden van het eerste kwartaal van 2016? Zomerjassen, stretchbroeken, plooirokken, blouses met lange mouw, roze items en leren laarzen. Als je dus een lentedetox plant, kan je met deze info aan de slag en weet je perfect wat je moet laten hangen of moet wegschenken of recycleren.

Je kunt ook slimmer shoppen en minder miskopen doen als je met voorbedachte rade op zoek gaat naar wat je écht nodig hebt en mooi vindt. Regel nummer 1 voor een gelukkige garderobe? Kies voor kwaliteit in plaats van kwantiteit.

(LP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content