Wat is het favoriete kledingstuk van de Belgen?

23/09/13 om 17:33 - Bijgewerkt om 17:33

Bron: Knack Weekend

Whirlpool onderzocht de was- en kledinggewoontes van de Belgen en kwam tot de conclusie dat we het meest verknocht zijn aan onze jeans. Dat is geen verrassing aangezien een jeans met zowat alles te combineren valt en bovendien nog stijlvol is ook. Lees verder en ontdek nog meer gewoontes van de Belg op gebied van kleden en wassen.

Wat is het favoriete kledingstuk van de Belgen?

© Thinkstock

Whirlpool onderzocht de was- en kledinggewoontes van de Belgen en kwam tot de conclusie dat we het meest verknocht zijn aan onze jeans. Dat is geen verrassing aangezien een jeans met zowat alles te combineren valt en bovendien nog stijlvol is ook. Lees verder en ontdek nog meer gewoontes van de Belg op gebied van kleden en wassen.

Whirlpool verzamelde enkele trends en opmerkelijke weetjes over de was- en kledinggewoonten van de Belgen. Wat opvalt is dat Belgen erg veel belang hechten aan hun favoriete kledingstukken en ook echt geloven dat de kleren de man maken. Belgen denken dan ook goed na over welke wastechnieken en wasproducten ze moeten gebruiken om hun lievelingskledij mooi te houden.

Vijf trends in de Belgische kleerkast

Maar liefst 72 % van de ondervraagde Belgen gaat akkoord met de stelling: "Ik ben heel kieskeurig wat betreft de properheid van mijn was. Goede resultaten zijn niet goed genoeg als het over mijn favoriete kledingstuk gaat". De eerste trend is volgens Whirlpool dan ook dat de Belg enorm veel van zijn kleding houdt. De reden die ze hiervoor geven is dat kleding de persoonlijkheid, levensstijl en smaak van de drager reflecteren. Jezelf kleden is een manier om je te onderscheiden van de massa, maar ook om je te binden aan een groep. Je favoriete kledingstukken zijn dus heel belangrijk om jezelf uniek te voelen en tegelijkertijd om jezelf aan te sluiten bij een groep. Toch is het favoriete kledingstuk van de Belg zijn jeans. Niet meteen het meest unieke stuk in onze kleerkast, maar wel degelijk, betrouwbaar en immer stijlvol.

De tweede trend die Whirlpool ontdekte is dat we steeds zuiniger wassen. Van de Europeanen is 81 procent bereid om meer te spenderen aan een duurzame wasmachine en 1 op 2 wast vaker op lagere temperaturen dan voorheen. De Belg beweert echter wel minder groen te zijn dan de rest van Europa: 28 % zegt dat hij of zij niet klaar is om gewoontes te veranderen voor een meer ecologische levensstijl. Toch heeft 73 % van de Belgen recent een toestel gekocht met een A+ of A++-label, gebruikt 26 % ecologische wasmiddelen en koopt 38 % navulverpakkingen. Deze cijfers liggen hoger dan het Europese gemiddelde. Alleen als het over onze favoriete stukken gaat, zijn we weer irrationeel: 41 % laat een wasmachine draaien voor maar één kledingstuk. Maar het gaat dan wel om dat ene kledingstuk waar we het meest van houden.

De derde trend volgens Whirlpool is die van de DIY. Eerder schreven we al dat we dit najaar allemaal gaan crocoonen - creatief cocoonen - en dat beaamt ook deze studie. Belgen beweren dat zelfgemaakte wasmiddelen even goed presteren als de producten die we in de winkel kopen. We doen echter niet de moeite om hier ook een tutorial of handleiding voor te produceren. Een DIY-trend die al dieper de huiskamers is binnengedrongen, is die van het naaien en herstellen. De boeken hierover schieten wel als paddenstoelen uit de grond. Denk maar aan het boek Allemaal Rokjes van Mme ZsaZsa of Goedgemutst van Ellen Kegels.

Volgens het onderzoek dat Whirlpool deed, slaan we massaal kleren met 'superkrachten' in. Dit zijn kledingstukken die dankzij de technologische industrie op de markt zijn gekomen. Hieronder valt kleding die gemaakt is van organische vezels, shapewear, kleding met verzorgingselementen en sportkledij. Duurzame kledij gemaakt van hennep of bamboe zit dus in de lift, en dat is goed nieuws!

De laatste trend die Whirlpool spotte is die van de sociale dimensie. Zowel offline als online wisselen we tips uit met elkaar over kleding en hoe deze te verzorgen. Denk maar aan de wasbars in Antwerpen en Gent, de naaicafés die overal opduiken en de online media die ons helpen om met slechts een muisklik raad te vragen bij de online community. Twintig procent van de ondervraagde Europeanen vindt het een goed idee om een wasmachine te delen en zo geld te besparen. Samen doen we het altijd beter.

Weetjes over de Belgische was- en kledinggewoonten

De Belg is een romantisch wezen. We houden allemaal kleding bij die ons herinnert aan een liefdesverhaal. Zo heeft ondergetekende nog een paar versleten rode laarsjes in de kast staan die ze droeg op haar allereerste date.

ongeveer de helft van de ondervraagden getuigde intens gelukkig te worden van een opgeruimde kleerkast. Orde in de kast, orde in het hoofd. We delen deze kast het liefst op in casual en chic, maar ook het opdelen volgens kleur blijft populair.

De Belg wast het liefst in een aparte kamer: zo'n dertig procent van de Belgen heeft een aparte waskamer tegenover negentien procent van de andere Europeanen. Bovendien heeft bijna iedere Belg een wasmachine. Maar niet iedereen is even tevreden over zijn aankoop. Volgens het onderzoek is 59 procent van de Belgen blij met zijn machine.

De wastips die we meekregen van onze moeder of grootmoeder koesteren we het meest. Laten we hopen dat we binnenkort ook grootvaders en vaders kunnen bedanken voor hun wijze waslessen.

Iets minder dan de helft van de Belgen gelooft dat alle wasmiddelen hetzelfde zijn. Wel geloven we dat zelfgemaakte middelen beter zijn dan de industriële producten die je kan vinden in de supermarkt. Zelf steken we echter de handen nog niet uit de mouwen om deze effectief zelf te maken. (LP)

Onze partners