Waarom steeds meer ‘gewone’ merken bruidsjurken gaan verkopen

Sessùn bridal © Sessun

Voor een huwelijksjurk moet je al lang niet meer in de bruidsboetiek zijn. Naast verschillende online opties lanceerden ook high street labels als J.Crew, Anthropologie, Asos en Sessùn al een eigen bruidsijn. Waar komt die beweging naar bridal plots vandaan?

Het shoppen voor een bruidsjurk, een ritueel dat af en toe zelfs de meest cynische vrouw overstag kan halen. We stellen ons er allemaal wel iets bij voor, welk model we willen, wat we absoluut niet willen, en hoe we ons gaan voelen wanneer we eindelijk met onze droomjurk voor de spiegel staan en met betraande ogen ja knikken. Dit is’m. De jurk dan, niet de echtgenoot. Het is een fraai gebeuren waar sommigen ’s nachts zelfs over dromen, ware het niet dat ze waarschijnlijk net een marathon ‘Say Yes To The Dress‘ achter de kiezen hebben.

Waar de meeste bruidjes to be echter minder bij stilstaan tijdens het dagdromen is de kostprijs van zo’n hoop zijde, tulle en vakmanschap. De meeste huwelijksjaponnen hebben een prijskaartje van vier tot vijf cijfers lang, een behoorlijk bedrag om op te hoesten en een som die noopt tot de vraag: is het wel echt de gelukkigste dag van mijn leven als ik zonet het bedrag voor een verre reis/die ene designerhandtas/een nieuwe lederen zetel heb uitgegeven aan een jurk die ik allicht maar één keer zal dragen?

via GIPHY

Nu we (gelukkig) wat meer stil staan bij ons consumeren en spenderen is het niet meer dan logisch dat high street merken met betaalbare bruidsalternatieven op de proppen komen.

“Net zoals de fast fashion industrie de casual wear markt heeft overgenomen zijn nu heel wat niet-luxueuze winkels hun kledinglijnen aan het uitbreiden om er trouw- en suitejurken aan toe te voegen”, zegt Britanny Carter, retail sector analyst bij IbisWorld aan BoF.

BHLDN by Anthropologie
BHLDN by Anthropologie© BHLDN

J.Crew was één van de eerste high street retailers die deze kans greep. De Amerikaanse keten lanceerde in 2004 zijn eerste bruidscollectie online, bestaande uit twee trouwjaponnen en 12 jurken geschikt voor bruidsmeisjes. Vandaag biedt J.Crew tientallen bruidsjurken aan die rond de 3 à 4000 dollar geprijsd zijn, maar de huwelijkslijn van de keten bevat bijvroobeeld ook shortjes met parels en gebloemde rompers.

Anthropologie volgde in 2011 met de online dienst BHLDN en openden vorig jaar voor deze bridal line een offline shop in New York.

Ook kleinere vissen als Needle & Thread, opgestart in 2013 door Karen Millen designer Hannah Coffin, brengen nu bruidsjurken van 160 tot 1300 dollar op de markt die vanaf deze maand verkrijgbaar zijn via Net-A-Porter. Het Franse label Sessùnzette eind 2014 de schouders onder niet-traditionele bruidskledij en ook Reformation brengt al twee jaar huwelijkskleding op de markt, en ze zien volgens BoF hun omzet dankzij deze collecties verdubbelen.

“Er is echt een leegte in het middenste prijssegment van de huwelijkssector”, aldus Reformation CEO Yael Aflalo aan BoF. “Meisjes worden haast gedwongen om te gaan voor een goedkope jurk die ze -zelfs al zouden ze dat willen- écht maar één keer kunnen dragen, of te opteren voor een superdure (en in mijn ogen ook onnodige) investering”, zegt Aflalo. “Wij willen echt jurken creëren die wij zelf naar een bruiloft zouden dragen – zij het die van onszelf of die van iemand anders. Mooie kleding die niet te stijf of trutterig aanvoelde en waarin we plezier konden maken.

Asos
Asos© Asos

Asos is de nieuwste speler in dit segment. De online retailgigant zal in maart 2016 een collectie van 18 hedendaagse ontwerpen lanceren die geschikt zijn voor een huwelijk en niet meer kosten dan 380 dollar. “Vorig jaar hebben we een collectie voor bruidsmeisjes gelanceerd om in te kunnen spelen op ons doelpubliek: jonge meisjes van in de twintig. Het was onvoorstelbaar succesvol dus een echte huwelijkslijn was de logische volgende stap”, vertelt Vanessa Spence, design director bij Asos aan BoF.

Het tijdperk waarin de vader van de bruid voor alles betaalde is voorbij”, verklaart Bryony TooGood, fashion director van Brides Magazine. Vandaag betalen heel wat koppels zelf voor de trouwpartij en dan wordt er al eens nagedacht of hun budget niet beter besteed wordt aan een leuke locatie, een toffe band of goede catering in plaats van een jurk.

“Dit is de ultieme kans voor modelabels om beroep te doen op hun doelpubliek, want de meeste mensen zijn nu eenmaal niet vertrouwd met de typische bruidsmerken. Bovendien kunnen high street merken sneller inspelen op trends”, besluit ze.

(KS via BoF)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content