Waarom slaagt Christian Dior er niet in Raf Simons te vervangen?

09/05/16 om 10:28 - Bijgewerkt om 10:28

Meer dan zes maanden na het plotse vertrek van Raf Simons is zijn plekje nog steeds niet opnieuw ingenomen. Business of Fashion probeerde een verklaring te vinden voor de - voorlopig - nog onbestaande vervanging.

Waarom slaagt Christian Dior er niet in Raf Simons te vervangen?

Still van Raf Simons uit de pas verschenen officiële trailer "Dior and I". © diorandimovie.com

Het afscheid van Raf Simons bij Christian Dior kwam heel onverwacht, het mag dus niet verbazen dat een vervanger eventjes op zich laat wachten. Raf Simons liet grote schoenen na, die niet makkelijk te vullen zijn. Hoofdaandeelhouder Bernard Arnault, ook de rijkste man van Frankrijk, wil een gelijkwaardig alternatief om het succes van het label te behouden. Maar volgens Business of Fashion (BoF) is de vijver niet dikbevolkt.

Daarnaast staat misschien niet iedereen te springen om dit prestigieuze plaatsje te vullen. 'Wanneer een creatief directeur een label verlaat, is het dikwijls omdat die persoon te weinig inspraak krijgt', kon BoF achterhalen bij een grote naam in de sector. Dit is zeker een mogelijke verklaring, want de inspraak van een ontwerper bij een modehuis als Christian Dior is toch eerder beperkt, zeker als je vergelijkt met labels als Givenchy en Gucci.

Haute Couture - herfst/winter 2015-2016

Haute Couture - herfst/winter 2015-2016 © REUTERS

Minimalistisch versus flamboyant

Bovendien krijgen heel wat designers contracten onder hun neus geschoven waarin staat dat ze zeker een jaar niet voor een concurrent mogen werken. Al is het niet eenvoudig om een vervanger te vinden die in de filosofie van een label als Christian Dior past. Een charismatische ontwerper met een sterke visie die tevreden is met een beperkte rol, het zijn twee factoren die niet makkelijk te matchen zijn.

Na het vertrek van Raf Simons werd ook gefluisterd dat het voor de ontwerper niet evident - of misschien wel onmogelijk - was om zijn eigen minimalistische stijl te laten samenvloeien met het flamboyante karakter van Christian Dior. Denk bijvoorbeeld aan de exuberante, in goud gedrenkte 'J'adore'-campagnes met Charlize Theron.

Hedi Slimane na de Spring/Summer 2013  show voor Saint Laurent

Hedi Slimane na de Spring/Summer 2013 show voor Saint Laurent © REUTERS

Dirigent

Een job als creatief directeur is ook niet louter eentje van achter de tekentafel plaatsnemen en je creativiteit de vrije loop laten gaan. Nu moet een hoofdontwerper een volledig universum uittekenen waarbinnen andere ontwerpers kunnen bewegen. 'Vroeger was de ontwerper een solist, nu is hij de dirigent van een orkest', liet Ralph Toledano, hoofd van de Franse federatie van couture optekenen.

Er doken al enkele namen op, maar voorlopig zonder enig gevolg. Alber Albaz, de man die Lanvin terugbracht, werd genoemd. Albaz, die bij Lanvin instond voor alles van collecties tot advertenties, is echter niet te vinden voor een job met beperkte inspraak. Hetzelfde gaat op voor Hedi Slimane, voormalig hoofdontwerper van Yves Saint Laurent.

Er wordt ook gekeken in de richting van Maria Grazia Chiuri, momenteel ontwerpt ze naast Pierpaolo Piccioli bij Valentino. Dat zou bovendien een erg grote stap zijn voor Christian Dior, waar Chiuri de allereerste vrouw zou kunnen worden aan het hoofd van de vrouwencollecties van Dior. Of de Italiaanse het haalt, of toch een andere naam, is dus de grote vraag. (AB)

Onze partners