Waarom de Tevasandaal plots weer hip is

07/06/15 om 10:29 - Bijgewerkt om 11:49

Als vorige zomer toebehoorde aan de Birkenstock, dan is het nu aan de Tevasandaal om een plek in de schijnwerpers op te eisen. Maar hoe komt dit watersportschoeisel zo plots op de Most Wanted list terecht? Weekend.be trok haar stoutste, meest waterbestendige schoenen aan en ging op zoek naar antwoorden.

Waarom de Tevasandaal plots weer hip is

Teva © Instagram

Wie de laatste maanden af en toe door haar Instagramtimeline scrolde is het vast opgevallen. Teva, de sportieve sandaal die vroeger enkel in de garderobe van fervente toeristen of watersporters terug te vinden was, is nu de lieveling van menig fashionista. Toegegeven, ook wij op de redactie zijn gezwicht.

Ook bij @knackweekend zijn we helemaal overstag gegaan voor de #Teva trend. Lees er alles over op weekend.be

Een foto die is geplaatst door Knack Weekend (@knackweekend) op

Toen Miuccia Prada en Marc Jacobs op de SS14 catwalk de outfits van hun modellen opleukten met hun eigen versie van de Teva verslikten enkelen zich in hun kokosnootwater. Sommigen gingen overstag en kochten de designerflatforms met velcro en steentjes, anderen bleven netjes op hun stoeltjes zitten tot twee seizoenen later ook Burberry, Marni, Christopher Raeburn en Tibi de watersportsandaal als voornaamste footwearinspiratiebron gebruikten voor de zomer van 2015. Plots werd het heel duidelijk dat deze schoen een must-have zou worden en fashionista's begonnen fanatiek in hun oude vakantiekiekjes en de geschiedenisboeken te bladeren. Teva, wat wàs dat ook alweer?

The great debate: actual Tevas or @Prada Tevas for my @TODAYshow appearance (tune in @940!)...

Een foto die is geplaatst door Eva Chen (@evachen212) op

More summer, more blonde! #hair @suitecarolinesalon #vintage #marcjacobs #dress #teva #window #backlit #photography

Een foto die is geplaatst door Natalie Joos (@jxxsy) op

Do you live in a shoe, or do you exist in a Teva?

Teva werd in 1984 ontwikkeld door rafter Mark Thatcher die het vervelend vond dat hij zijn teenslippers steeds met een koordje rond zijn enkels moest vastbinden. Andere watersporters werden meteen enthousiast van zijn product, maar in de jaren negentig liep alles uit de hand. In de voorbereiding van het Lollapalooza festival van 1993 werd Teva genoemd als dé coolste schoen van het moment, en een advertentie in Rolling Stone Magazine verhief de sandaal meteen tot een cultstatus. "Do you live in a shoe, or do you exist in a Teva?" Teva was op dat moment meer dan iets om aan je voeten te dragen, het was een manier van leven. Het was de schoen voor zij die zich wilden afzetten tegen het "geleefd worden door de maatschappij", voor zij die niet binnen het verwachtingspatroon wilden passen, aldus Rolling Stone.

Hoewel de heropleving van de Teva allicht toe te schrijven valt aan veel oorzaken - ons enthousiasme voor Alles Nineties, de Normcore trend, het feit dat grote modemerken er hun inspiratie haalden- is het niet alsof Teva nu plots een radicaal modestatement is: dat is het altijd al geweest. Net zoals zustermerk Ugg - niet toevallig eigendom van hetzelfde bedrijf, Deckers- hebben Teva's rubberen zooltjes (geschikt voor alle oppervlakken en waterbestendig) altijd al tegen schenen geschopt.

Lelijkheid kan interessant zijn

In het begin van de jaren negentig maakten ze deel uit van de anti-fashion, No-Logo beweging waarbij jongeren zich afzetten tegen alle glamour en bling die de jaren tachtig met zich meebrachten. "Er vond een hele grote verschuiving plaats: van Versace naar grunge, van de Glamazone naar Kate Moss", aldus Valerie Steele, hoofdcurator van het FIT Museum op de blog van Opening Ceremony.

Teva's maakten deel uit van deze verschuiving. Ze waren authentiek én niet bestemd om je mooier te doen lijken of om je lichaam andere dimensies te geven, zoals bijvoorbeeld de schoudervullingen van een aantal jaren daarvoor. "Lelijke dingen kunnen plots heel stijlvol worden bevonden, simpel omdat ze in de modesector meer gewaagd en cutting edge overkomen dan jurkjes of accessoires die "heel erg mooi" zijn", besluit Steele. "Schoonheid is gewoon mooi, lelijkheid kan interessant zijn."

Renaissance van comfort

Zoals het echter veel counterculturele fenomenen vergaat werden Teva's door hun immense populariteit de mainstream in gesleurd. Plots ontdekte je vader, de man tegen wie je nochtans rebelleerde, het gemak van deze sandaal die je ergonomisch toelaat om lange natuurwandelingen te maken met de bridgeclub en tegelijk heel geschikt zijn om het gras af te rijden. Tegen het einde van de jaren negentig verkreeg de Teva-sandaal de onaangename bijsmaak die tot vorig jaar in onze mond blijven hangen.

Een gelijkaardige renaissance doet zich ook op dit moment voor. Na de skinny jeans, de bandage dress en de stilettohak grijpen we massaal terug naar comfort en authenticiteit, naar pantalons en vergevingsgezinde snits, wijde rokken, degelijke knitwear, overjassen en zelfs sweatshirts. Ook de cosmeticawereld stapt mee op de boot van de moeiteloze schoonheid; een dauwfrisse huid met een gezonde blos, frisse parfums die ruiken als gesteven linnen met noten van iris, een nonchalante coupe Kloss die geen stijltang behoeft.

My quest for total comfort on the go has reached fever pitch. I have found @teva ? #fwis @tevaeurope

Een foto die is geplaatst door Alex Stedman (@thefrugality) op

Overgeven aan velcro

Onze pijnlijke, van hamertenen voorziene voeten volgden maar wat graag en kreunden de afgelopen jaren van genot in onze Nike Roshe Runs, Adidas Stan Smiths of Vans slipons. Het is niet meer dan logisch dat Teva hier ook in het plaatje past. "2015 wordt ongetwijfeld de zomer van de Teva", zegt Charlotte Glover, verantwoordelijke voor de vrouwenschoenenafdeling van Urban "hier zijn de trends, wij lepelen ze wel in uw keel" Outfitters. Teva heeft handig gebruik gemaakt van de gestegen interesse voor het merk en bracht enkele heel modieuze modellen op de markt en is, net als in 1993, partner van verschillende grote muziekfestivals als Bonnaroo en Glastonbury.

Of je nu gaat voor de trendy witte flatform of kiest voor nostalgie middels hun klassieke modelletjes met aztekenprint, er valt niet aan te snappen. Deze zomer geeft iedereen zich over aan de velcro.

Hou Weekend.be in de gaten. Volgende weken praten we immers met de marketingafdeling van dit merk, en gaan we na op welke manier zij deze heropflakkering mee in de hand hebben gewerkt, en wat het verhaal is achter hun samenwerkingen met Opening Ceremony en Nasty Gal.

Lees meer over:

Onze partners