Vrouwen en Ieren op tenen getrapt door schoenenlabels

22/03/12 om 11:11 - Bijgewerkt om 11:11

Bron: Knack Weekend

Reebok en Nike halen zich met slecht geformuleerde slogans heel wat woede op de hals.

Vrouwen en Ieren op tenen getrapt door schoenenlabels

Enorme marketingblunders door Reebok en Nike.

"Cheat on your girlfriend, not on your workout".
De slogan van Reeboks meest recente campagne heeft heel wat kwaad bloed gezet. De campagne werd enkel in Duitsland gelanceerd, maar kwam via sociale media wereldwijd in de (negatieve) belangstelling te staan. Twitteraars en bloggers uitten massaal hun ongenoegen over de onderliggende boodschap: is een goed stel spieren echt belangrijker dan een gezonde relatie? Moet een vrouw onderdoen voor een goedgevormd wasbordje?

Cheaterville.com, een website die ontrouw bestrijdt, nam daarbij het voortouw. Stichter James McGibney noemde de campagne respectloos en oneerlijk tegenover vrouwen. Hij riep de leden van de site, naar eigen zeggen miljoenen mensen, op om het label te boycotten zolang de bewuste advertentie loopt.

Reebok heeft ondertussen de campagne stopgezet en verontschuldigt zich: "Reebok wil absoluut geen vormen van ontrouw promoten. We verontschuldigen ons voor de beledigende aard van onze slogan en hebben hem uit de publieke sfeer gehaald van zodra we ons bewust werden van zijn impact."

Black and Tans Reebok is niet het enige schoenenmerk dat heilige huisjes omver trapt. Nike wilde naar aanleiding van St. Patrick's Day de Ieren in de bloemetjes zetten, maar bekwam het omgekeerde effect. Het schoenenlabel lanceerde onlangs een paar zwartbruine sneakers, DB Dunk Low genaamd. De sneakers werden echter verkocht onder de naam Black and Tans, een verwijzing naar de typische kleur van de bekende Ierse bieren Guinness en Harp.

Een enorme blunder, want Black and Tans is de naam van een paramilitaire Britse eenheid die in de jaren twintig Ierse katholieken terroriseerde. De eenheid staat vooral bekend om haar terreurdaden tegen burgers. Ciaran Staunton, voorzitter van de Irish Lobby for Immigration Reform, haalt fel uit naar Nike: "Dit is net hetzelfde als een schoen in de Verenigde Staten Al Qaeda noemen. Konden jullie de naam niet gewoon Googelen?!"

De schoenengigant uitte enkele beteuterde verontschuldigingen en annuleerde meteen alle advertenties met de naam. Het is een goede les voor reclamemakers: een simpele zoekactie op internet kan beledigingen van dit kaliber gemakkelijk voorkomen.(IVDH)

Lees meer over:

Onze partners