Vooruitblik op mannenmode zomer 2011

16/06/10 om 16:30 - Bijgewerkt om 16:30

Bron: Knack Weekend

In Firenze loopt deze week de 78ste editie van Pitti Uomo, 's werelds invloedrijkste beurs voor mannenmode. Een vooruitblik op de zomer van 2011.

Vooruitblik op mannenmode zomer 2011

© Sundek

In Firenze loopt deze week de 78ste editie van Pitti Uomo, 's werelds invloedrijkste beurs voor mannenmode. Een vooruitblik op de zomer van 2011.

Haider Ackermann debuteert later deze week als ontwerper van een (kleine) mannencollectie. En Jil Sander, met Raf Simons aan het roer, showt voor één keer in Toscane in plaats van Milaan.

Maar die, weliswaar groots opgezette shows zijn voor de meeste professionals in Firenze bijzaak. De hoofdbrok van Pitti is de immense kledingbeurs, waar merken uit de hele wereld hun waren presenteren voor komende zomer.

In tegenstelling tot de modeweken van Milaan en Parijs ligt de nadruk op instapklare mode, niet op high fashion. Veel, om niet te zeggen de meeste collecties zijn inwisselbaar, en marketing primeert over kleren.

De grote winkelstraathits van komend jaar zijn min of meer dezelfde als die van dit jaar, want de smaak van de doorsnee man evolueert traag: veredelde workwear, militaire looks, uniformen, en preppy outfits. Stoer, comfortabel, en overwegend retro.

Koerswijziging

Stands zijn ingericht als bivakhut (Museum, een Italiaans merk dat de Canadese lifestyle recycleert), surfhut (Osgood), helikoptermanceerbasis (Aeronautica Militari), of vliegdekschip (H.M.S. Endurance, het merk met de meest hilarische naam van het seizoen).

Sommige merken vallen meer op dan andere. Omdat ze een belangrijke koerswending nemen, of omdat ze gewoon beter zijn dan de andere. In de categorie 'koerswijziging': C.P. Company, een legendarisch bedrijf, is onlangs overgenomen (archief van 20.000 oude kledingstukken inbegrepen) en heeft ontwerper Wallace Faulds aan de deur gezet. Het merk grijpt nu terug naar zijn verleden, en meerbepaald 1975, toen ontwerper Massimo Osti ophef maakte met zijn militair geïnspireerde goggle jackets. Die jasjes zijn in 2010 nog even relevant als destijds.

Sundek, bekend van de nylon shortjes met een regenboog achteraan, werkt vier seizoenen samen met ontwerper Neil Barret. Brema, een eerder obscuur Italiaans merk (opgericht in 1969 voor off-road motorrijders) heeft ontwerper Roberto Menichetti aangeworven (de man was in het verleden chef ontwerper van Burberry Prorsum en Jil Sander).

Live gestreamd

In de categorie 'beter': de Japanse merken Haver Sack en Nanamica (een regenjasje in lichtgewiht nylon met een print van een deken in pastelkleurtjes: onze persoonlijke favoriet van de hele Pitti), en de Italiaanse groep Slowear (khakis met pin-up print en een geluksklavertje, op het randje van kitsch).

Vanavond showt, zoals gezegd, Haider Ackermann zijn mannencollectie in een somptueus palazzo aan de oever van de Arno (morgen meer daarover) en donderdagavond is Jil Sander aan de beurt. Die show wordt overigens live gestreamd. Afspraak omstreeks 21u15 op www.jilsander.com.

Jesse Brouns

Onze partners