“Voor elk paar schoenen, planten we een boom”

Het Parijse merk FAGUO produceert hippe, milieuvriendelijke sneakers. Een interview met een van de ontwerpers.

Het Parijse merk FAGUO combineert het beste van twee werelden: naast het ontwerpen van comfortabele, modieuze sneakers doet het er alles aan om de productie zo milieuvriendelijk mogelijk te houden. De schoenenlijn wordt reeds in 12 landen en meer dan 200 winkels verkocht en is goed bezig om ook de Belgische markt te veroveren. Een gesprek met de 24-jarige Nicolas Rohr, één van de oprichters van het merk.

FAGUO bestaat amper twee jaar en is in die korte tijd enorm gegroeid. Hoe is het allemaal begonnen?

“FAGUO begon als een studentenproject. Toen Frédéric (Mugnier, mede-oprichter van het merk) en ik in het kader van onze studies economie aan een uitwisseling naar China deelnamen, kwamen we op het idee een stijlvolle sneaker te ontwerpen die zo min mogelijk het milieu vervuilt.”

“Met wat hulp van onze docenten, veel zoeken en experimenteren, kwam het eerste model op de markt in een oplage van 5000 paar. We maakten vooral reclame via online media zoals Facebook, en verkochten de schoenen in onze eigen huiskamer. Op twee weken tijd waren alle schoenen verkocht. Omdat de vraag maar bleef groeien, besloten we om door te gaan met FAGUO.”

Wat houdt dat ecologische aspect precies in?

“Toen de ideeën voor de schoenenlijn groeiden, waren we ons bewust van onze verantwoordelijkheid voor het milieu. We besloten de ecologische voetafdruk van de productie te laten berekenen en bedachten middelen om onze voetafdruk te reduceren en te compenseren. Zo wordt voor elk paar verkochte schoenen een boom geplant op een terrein in Frankrijk of België. In principe kan je je aangeplante boom gaan bezoeken, of bekijken op onze website.”

“Daarnaast transporteren we zo veel mogelijk per boot. We proberen er ook voor te zorgen dat onze materialen geen lange weg afleggen naar de fabriek. Zo zijn alle materialen waarmee de sneakers in China worden geproduceerd, ook afkomstig uit de omgeving. Ten slotte zorgen andersvaliden in beschutte werkplaatsen voor de distributie in Frankrijk.”

Wat is de reden voor het plotse succes van FAGUO?

“In de eerste plaats draait ons merk om hippe, kwaliteitsvolle schoenen. Het groene aspect krijgt nooit voorrang op het design, omdat de consument simpelweg altijd in de eerste plaats aandacht schenkt aan het uitzicht van de schoenen. Dat het een milieuvriendelijk product is, is voor de klant mooi meegenomen.”

“We zijn ook nog erg jong, en we hebben een uitgebreid online sociaal netwerk. Via het internet proberen we persoonlijk te communiceren met onze klanten. We hebben enorm veel fans op Facebook en organiseren bijvoorbeeld al voor de derde keer een online FAGUO wedstrijd.”

Wat zijn de toekomstplannen?

“In de eerste plaats willen we in alle landen bomen kunnen planten – nu gebeurt dit enkel nog maar in Frankrijk en België. We zouden graag nog meer bekendheid krijgen in België en andere landen. En als we echt mogen dromen, waarom geen accessoirelijn met tassen en portefeuilles? Alles met de FAGUO-spirit in gedachten, natuurlijk.”

Astrid Haerens

Een lijst met winkels vind je hier. De schoenen zjin ook online te verkrijgen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content