Vivienne Westwood op de barricaden tijdens Zalando's Bread & Butter-preview

15/06/17 om 10:44 - Bijgewerkt om 10:52

Vorige week werd in Berlijn de tweede editie van het mode- en muziekfestival 'Bread & Butter by Zalando' voorgesteld. Designer Vivienne Westwood kwam er haar definitie geven van 'Bold', het thema van deze editie. Ze hield daarbij geen blad voor de mond en deed meteen een gewaagde oproep: 'Koop niets dit seizoen'.

Vivienne Westwood op de barricaden tijdens Zalando's Bread & Butter-preview

© -

Bold

Voor het tweede seizoen van Zalando's Bread & Butter-festival kiest de e-tailer voor het thema 'Bold'. Zalando wil naar eigen zeggen een podium geven aan nieuwe ideeën, onverschrokken opinies en gedurfde looks en zo de open-minded en non-conformistische attitude van het Bread & Butter-event in de verf zetten. Minstens zo gedurfd was de keuze voor Vivienne Westwood als spreker op het aankondigingsevent voor de internationale pers: ze liet geen spaander heel van het consumptiegerichte modelandschap van vandaag.

Duurzaamheid

De Queen of punk en milieuactiviste Dame Westwood schudt het publiek wakker met een vlammend pleidooi voor de consuminderen-gedachte: 'Koop minder, kies beter en draag er zorg voor.' Ze pleit voor het opnieuw appreciëren van echte kunst en vakmanschap en kiezen voor duurzaamheid. 'Minder kopen en kwaliteit kiezen betekent dat ontwerpers betere mode kunnen maken, niet gedreven door marketing en commerciële belangen. Mode is onderdeel van de cultuur, maar niet op dit moment. Sorry, Zalando.'

Keuzes maken

'Als je 'bold' wil zijn', verwijst ze naar de nieuwe slogan van het modeplatform, 'moet je keuzes maken. Minstens 50 procent van de mensen heeft nog nooit een keuze gemaakt of beslissing genomen. Ze volgen hun verlangens en consumeren: meningen, McDonald's, wat dan ook', aldus Westwood. Ze heeft het over de fast fashion-economie, aangedreven door shoppers die elke musthave van het seizoen kopen om enkele maanden later weer weggooien. Ze sluit af met de goede raad om dit seizoen niets te kopen, op applaus onthaald door verzamelde pers en influencers. Zit hier een samenwerking met Zalando in? Wordt wellicht vervolgd tijdens B&&B...

B&B 2017: wat kan je verwachten?

  • Een preview van de herfst/winter-collecties van meer dan 40 merken ontdekken via interactieve activiteiten als customising workshops, sportlessen, augmented-reality...
  • Speciale ontwerpen en limited editions die enkel op het festival verkrijgbaar zijn van merken als adidas, Alpha Industries, Converse, Fila, Hilfiger Denim, Nike, Lee, Vans, Reebok, Puma, Wrangler, Levi's, Topshop...
  • Interactieve modeshows van onder meer Adidas, Hugo, G-Star, Jil Sander Navy, The Kooples, Selected Femme/Homme, Topshop, Topman en Zalando. Alle fashion shows worden live-gestreamd voor wie het event moet missen.
  • 'See Now, Buy Now': de meeste items kan je meteen online shoppen. Via een polsband maak je een logboek aan van jouw festivalervaring en krijg je via een smartphone toegang tot Zalando om een aankoop te doen.
  • Muziekoptredens van zowel aanstormend talent als internationale headliners.
  • Wat de innerlijke mens betreft een uitgebreide keuze aan smaakervaringen en culinaire crossovers.

Bread & Butter by Zalando, 1 tot 3 september, Arena Berlin, breadandbutter.com

Onze partners