Viktor & Rolf doeken hun ready-to-wear label op

03/02/15 om 16:37 - Bijgewerkt om 16:37

Het Nederlandse ontwerpersduo zal niet langer een ready-to-wear vrouwen- en mannencollectie ontwerpen. Ze zullen zich voortaan enkel richten op hun luxueuze couturelijn en parfums.

Viktor & Rolf doeken hun ready-to-wear label op

Viktor & Rolf © Reuters

In een officiële mededeling aan de Amerikaanse lifestylewebsite WWD lieten Viktor Horsting en Rolf Snoeren weten dat ze in overleg met hun grootste geldschieter deze beslissing hebben gemaakt. De investeerder in kwestie is de Italiaanse industrieel Renzo Rosso. 'Deze stopzetting is een strategische beslissing om Viktor & Rolf beter te positioneren in het hoogste luxesegment van de modewereld.'

'Bij het ontwerpersduo is zowat hetzelfde te horen. 'We voelen een sterke nood om ons te concentreren op onze artistieke roots', vertelt Viktor Horsting. 'Ready-to-wear begon door de strakke deadlines steeds meer aan te voelen als een verplichting waar we heel wat beperkingen hadden.' Viktor & Rolf zijn niet de eersten die met dit fenomeen te kampen hebben. Ook Jean Paul Gaultier doekte zijn RTW-label op om zich meer op 'high fashion' te richten.

Een silhouet uit de, nu dus voorlaatste, lente- en zomercollectie 2015 die ze showden tijdens de Parijse modeweek in september.

Een silhouet uit de, nu dus voorlaatste, lente- en zomercollectie 2015 die ze showden tijdens de Parijse modeweek in september. © Reuters

Wereldwijd telt het imperium van Viktor & Rolf zo'n 100 verkooppunten en een exclusieve winkel in de Parijse Rue Saint Honoré, die dus allemaal de deuren zullen sluiten in 2016. De herfst- en wintercollectie 2015 wordt het laatste wapenfeit van de twee, maar ze zullen hun collectie niet showen tijdens de Parijse modeweek begin maart. Het label van Viktor & Rolf bestaat sinds 1993, de RTW-lijn zag het levenslicht in 2000. (AB)

Lees meer over:

Onze partners