Vijf redenen waarom de modeweek overslaan een goed idee is

Steeds meer ontwerpers slaan bewust de modeweek over. Vijf redenen waarom dat eigenlijk helemaal niet zo’n slecht idee is.

Chris Benz, Peter Som en ook Katie Holmes lieten al weten dat ze de modeweek zullen overslaan deze keer. Rachel Roy zal zich dan weer beperken tot een online voorstelling van haar nieuwe collectie.

Waar de modeweek overslaan vroeger als rampzalig beschouwd werd voor een ontwerper, lijkt het er steeds meer op dat er toch enkele voordelen aan verbonden zijn. Vijf redenen waarom het niet noodzakelijk een slecht idee is om de modeweek over te slaan.

Privé-showings zijn belangrijker

Om de verkoop van een collectie te garanderen, blijven vooral de showings aan aankopers en pers belangrijk. Zij zullen de kledij verspreiden en aan de grote massa laten zien in magazines en op websites. Sommige pr-mensen in het vak vinden zelfs dat showings aan de pers niet altijd nodig zijn, vooral niet in de digitale wereld van vandaag. Vooral een kwalitatief digitaal lookbook is dan van belang.

Geld besparen

Grote catwalkshows kosten veel geld. Ontwerpers die kosten besparen op shows, kunnen dat geld in het productieproces steken en op die manier een beter product afleveren.

Meer aandacht

Als je wacht tot na de modeweken om een collectie te tonen, krijg je meer aandacht van de vakpers. Zeker voor een klein label tussen al het groot modegeweld kan dit heel handig zijn. Zo heeft modeontwerper Serkan Sarier ervoor gekozen enkele seizoenen te wachten voor hij showde tijdens de modeweek in New York. Ondertussen heeft hij een vaste plaats gekregen en zien we zijn ontwerpen vaak terug op de bevallige lichamen van Kristen Stewart en Emma Watson.

Geliefd bij de journalisten

Als een ontwerper ervoor kiest om volledig buiten het seizoen zijn collectie te tonen, is de kans groter dat journalisten meer tijd en aandacht kunnen besteden aan de collectie. Tijdens de modeweken kan het vaak zo druk worden dat zelfs de grootste merken niet altijd de aandacht krijgen die ze verdienen.

Betere band met klanten

Als een collectie niet wordt voorgesteld op de catwalk, moet het wel via andere wegen gebeuren. Social media en websites kunnen hiervoor een perfect alternatief bieden. Bovendien creëert de ontwerper op die manier een betere band met zijn cliënteel. Er is meer voeling met de ontwerper en met de kledij, wat de neiging om iets te kopen alleen maar in de hand zal werken.

Kleine labels

Toegegeven, de meeste van deze voordelen zijn niet echt van toepassing op de allergrootste modenamen. Alsof een vakjournalist de show van Chanel zou durven overslaan en op een euro meer of minder moeten de grote modehuizen ook niet kijken. Voor kleine, beginnende labels kan het echter heel interessant zijn om de modeweek eens over te slaan. Ze kunnen hun publiek op een andere manier bereiken en sparen ook heel wat geld uit.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content