Véronique Branquinho maakt comeback

Women’s Wear Daily meldt de terugkeer van Belgische ontwerpster Véronique Branquinho. Haar eerste RTW-lijn zou tijdens de modeweek van Parijs in september voorgesteld worden.

Na enkele jaren afwezigheid en een carrière bij Delvaux maakt ontwerpster Véronique Branquinho haar terugkeer in de wondere wereld van ready-to-wear. Haar eerste lijn zal tijdens de modeweek van Parijs in september voorgesteld worden, zo meldt Women’s Wear Daily.
De Belgische Veronique Branquinho zal haar kledinglijn herlanceren in samenwerking met de Italiaanse kleermaker Gibò Co. SpA. “We zullen bij Gibò focussen om het merk weer op de kaart te krijgen in de verschillende kwaliteitswinkels over heel de wereld, te beginnen met ready-to-wear en schoenen, in de toekomst waarschijnlijk nog aangevuld met accessoires”, aldus het Italiaanse bedrijf aan Women’s Wear Daily. De samenwerking komt niet uit de lucht gevallen. Branquinho werkte eerder al aan schoenencollecties voor voor Gibòs dochterbedrijf Iris en zegt blij te zijn met de steun van het bedrijf om haar terugkeer te vergemakkelijken.

“Hiervoor was ik een zelfstandige en onafhankelijke ondernemer die verantwoordelijk was voor alles. Ik voel me heel comfortabel in deze nieuwe situatie omdat ik me nu volledig kan concentreren op het creatieve gedeelte van mijn job”, vertelt Branquinho aan de Amerikaanse modewebsite. Geruchten gaan dat Gibò zich heeft ingekocht in het bedrijf van de Belgische ontwerpster, al wilde de voorzitter van Gibò’s raad van bestuur Franco Pené niet uitweiden over de details van de deal. Pené beschreef de samenwerking met Branquinho als “een relatie op lange termijn” en zegt altijd al vertrouwen in de ontwerpster te hebben gehad.

Doorbraak en jubileum Branquinho kende eind jaren negentig haar doorbraak, zij aan zij met andere klinkende Belgische namen als Raf Simons, OIivier Theyskens en A.F. Vandevorst. Haar eerste collectie met lange mantels, capes en vloeiende rokken trok meteen de aandacht van de internationale modepers. In 1998, amper een jaar na het oprichten van haar eigen label, mocht Branquinho een VH1 Fashion Award in ontvangst nemen en krijgt ze een rek bij de hippe Franse concept store Colette. Later ontving ze ook nog de Moët Fashion Award en tekende ze gastcollecties voor onder meer Ruffo Research en 3Suisses. Haar eerste mannenlijn werd eveneens een succesvol feit. Het leek Branquinho voor de wind te gaan, met een tentoonstelling in het Antwerpse ModeMuseum om haar tienjarig jubileum te vieren als kers op de taart.

Amper twee jaar later, in 2009, moest Branquinho’s vennootschap nv James tijdens de hevig om zich heen klauwende economische crisis noodgedwongen de boeken sluiten, al verdween de ontwerpster niet van de modekaart. Als artistiek directeur van lederwarenmerk Delvaux gooide ze hoge ogen tot ze vorige zomer de samenwerking stopzette, toevallig net nadat bekend raakte dat het merk zou overgenomen worden door een Chinees bedrijf. Dat nieuws had echter geen rol gespeeld in deze stopzetting. ‘We zijn allebei aan een nieuw hoofdstuk toe. Na vijf vruchtbare en intensieve seizoenen samen, gaan we in goede verstandhouding uiteen. Ik heb bij Delvaux mooie dingen kunnen doen’, aldus Branquinho destijds aan Knack Weekend. Nu is Branquinho een extra houtblok op het woelige modevuur dat ook enkele andere ontwerpers als Hedi Slimane en Jil Sander weer heeft doen terugkeren naar de ready-to-wear.

Nieuwe perspectieven Branquinho zegt dat haar tijdelijke break haar een nieuw perspectief heeft gegeven. “Het is niet makkelijk om opnieuw te moeten beginnen maar uiteindelijk ging het vlot eens ik terug begon te tekenen. Ontwerpen is altijd een heel intuitief proces geweest”, citeert WWD de Belgische ontwerpster. Branquinho beschrijft haar collectie als “een beetje meer volwassen”. “Het is niet dat ik alles wat ik in het verleden gedaan heb zomaar overboord wil gooien, maar ik ben nu eenmaal geëvolueerd als persoon en ik denk dat je dat ook in mijn werk zal kunnen zien”, aldus de ontwerpster. Tijdens de modeweek van Parijs zal Branquinho haar come back collectie voor het eerst aan de pers en modeliefhebbers voorstellen. (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content