Valeria Siniouchkina van Omsk Belgium: ‘Onze sweatshirts zijn echte verzamelobjecten geworden’

Een gesprek met Valeria Siniouchkina van ‘Omsk Belgium’ over het volwassen worden van haar modelabel, de nieuwe collectie en de populariteit van de sweatshirts.

Een volwassener imago, daar streefde het duo achter ‘Omsk Belgium’ naar. Twee jaar na de naamsverandering van ‘Girls From Omsk’ naar ‘Omsk Belgium’, staat het label er meer dan ooit. Zo stellen ze een frisse zomercollectie voor, maar ook de sweatshirts blijven erg in trek.

In 2012 besloten Valeria Siniouchkina en Philippe Koeune een nieuwe weg in te slaan. Ze voerden een naamsverandering van hun label, dat ze in 2007 hebben opgericht, door. Zo werd ‘Girls From Omsk’ simpelweg ‘Omsk Belgium’. Met deze stap wilden ze een breder publiek bereiken. “De streetwear wilden we achter ons laten”, aldus Valeria. “Met de naamsverandering willen we tonen dat we volwassen geworden zijn en dat het label, net als onze klanten, ouder en wijzer is geworden.

Een cocktail tussen Oost- en West-Europa

En dat het label volwassener is geworden, dat bewijst ook de zomercollectie 2015. ‘Omsk Belgium’ trok naar Parijs om de collectie te gaan voorstellen aan de internationale pers. De collectie kreeg de naam ‘Harvest’ en verwijst naar de folkloristische tradities in Rusland. “Bij het maken van een collectie laten we ons steeds inspireren door cultuur, geschiedenis en reizen. Dat internationaal karakter zit vervat in het DNA van ‘Omsk Belgium'”, aldus Valeria. Zo heeft de ontwerpster zelf al in Canada, Moscow en Zwitserland gewoond. In 1992 vestigde ze zich in België en volgde ze een modeopleiding aan La Cambre in Brussel. “Deze internationale invloeden hebben ook effect op mij als ontwerpster, maar dat is iets wat ik erg koester. Het levert interessante resultaten op om een mix te maken tussen Oost- en West-Europa in de kleding. Het voelt voor ons ook erg natuurlijk aan om dit te vermengen en het is een privilege voor mij om al deze invloeden te kunnen samenbrengen.”

Een bloemenveld

De nieuwe collectie ‘Harvest’ oogt bijzonder fris en speels. De bloemen op de truien zijn lieflijk, de kleuren die gebruikt worden in de collectie zijn licht. “We hebben ons laten inspireren door de volkse cultuur van Rusland en de frisheid van een bloemenveld in de zomer”, zegt Valeria. “Toch hebben we ook geëxperimenteerd met geometrie in de kledingstukken. Dat zie je bijvoorbeeld in de witte blouse uit dikkere stof en een goudkleurige rits. Dit is een van mijn favoriete stukken uit de nieuwe collectie en ik ben op slag verliefd geworden op deze dikkere stof. Het oogt verfijnd met een speelse knipoog en een experimentele inslag. Dat is waar het bij ‘Omsk Belgium’ om draait”, verduidelijkt Valeria

Sweatshirts blijven dé keypieces van ‘Omsk Belgium’

“De sweatshirts blijven een belangrijk deel van onze collecties,” zegt Valeria. Sinds het begin van het label, toen het nog ‘Girls From Omsk heette, hebben ze altijd sterk ingezet op sweatshirts met prints. De trui blijkt nog steeds een succesformule te zijn en wordt dus ook in elke collectie opnieuw opgenomen. “Sinds enige tijd experimenteren we wel meer met de sweatshirts, maar ze blijven een vaste waarde in nieuwe collecties van Omsk”, zegt Valeria. “Dagelijks krijgen we foto’s binnen via Instagram van mensen die sweatshirts dragen van ‘Omsk Belgium’. De fans willen hun bestaande collectie ook elk seizoen aandikken. Er zijn enkele stijlen die blijven, maar we proberen ook steeds te vernieuwen. In de toekomst willen we nog meer gaan experimenteren met dit klassieke kledingstuk.”

Meer informatie over Omsk Belgium kan je terugvinden op de website of Twitteraccount.

Laura Van Roey

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content