Urban Outfitters opnieuw onder vuur

24/04/12 om 09:58 - Bijgewerkt om 09:58

Bron: Knack Weekend

Een geel t-shirt met een zespuntige ster zet kwaad bloed bij de Joodse gemeenschap.

Urban Outfitters opnieuw onder vuur

Een T-shirt uit de Urban Outfitters collectie veroorzaakt bijzonder veel ophef. Op de linkerborstzak van het gele shirt prijkt immers een zespuntige ster, die sommige mensen aan de davidster doet denken. Sinds vorige week werd het bewuste T-shirt te koop aangeboden op de webshop van de Amerikaanse keten Urban Outfitters. De zespuntige ster op het borstzakje van het 'Kellog' T-shirt van het merk Wood Wood lijkt inderdaad op de ster die joden ten tijde van de Holocaust moesten opspelden. De Anti-Defamation League in Philadelphia merkte dit eveneens op en stond op zijn achterste poten. "Het gebruik van dergelijke symbolen is ontzettend smakeloos en beledigend", zei Barry Morrison, regionaal directeur van de ADL.

Niet representatief

Het merk in kwestie reageerde prompt. "De ster is in de verste verte niet bedoeld als referentie naar het jodendom, de nazi's of de Holocaust. Het is gewoon een combinatie geometrische patronen die deel uitmaken van onze zomercollectie State of Mind", zegt Brian SS Jensen van Wood Wood die jammer genoeg ook zijn naam niet meeheeft. "Toch hebben we zelf de gelijkenis bijna onmiddellijk opgemerkt toen het prototype van het shirt binnenkwam. We hebben besloten de print niet op de Kellog Tee te laten verschijnen. De foto die op de website van Urban Outfitters staat is dan ook niet representatief en moet vervangen worden", aldus Jensen. Het merk produceert inderdaad het Kellog Tee zonder ster. "Het spijt ons als we hiermee mensen hebben gekwetst of beledigd; dat was uiteraard niet de bedoeling", besluit Jensen.

Alles samengevat maakte Urban Outfitters simpelweg een misser door een foto van een niet-uitgebracht prototype op de site te plaatsen. Toch is het niet de eerste keer dat het merk kwaad bloed zet. De ADL tikte Urban Outfitters al eens op de vingers in 2004 toen de keten T-shirts met dollarprints en de tekst "Everybody loves a Jewish girl" te verkopen. Eerder dit jaar lag de keten nog onder vuur door het overdadig (en onrechtmatig) gebruik van de Navajoprint en kreeg het de woede van de Ierse gemeenschap over zich heen toen er hoedjes ter ere van Saint Patrick's Day waarop kotsende Ieren afgebeeld stonden in de winkelrekken lagen. Ook verkoopt Urban Outfitters het merk Obey, dat er prat op gaat anti-christelijke en anti-kapitalistische boodschappen in hun kleding te verwerken. Urban Outfitters heeft nog niet gereageerd op dit recente voorval. De foto op hun website is ondertussen wel aangepast. (KS)

Lees meer over:

Onze partners