Timberland-baas over duurzaamheid

Clinton, Bush jr. en Obama polsten alle drie naar de duurzame strategie van Jeffrey Swartz. Een gesprek met de bedrijfsleider van Timberland.

Clinton, Bush jr. en Obama. De jongste Amerikaanse presidenten polsten alle drie naar de duurzame strategie van Jeffrey Swartz, bedrijfsleider van Timberland. In het Witte Huis zet hij wél zijn baseballpet af, maar ergert hij zich aan de gloeilampen. In Knack Weekend houdt hij zijn pet op.

Een gesprek over het bedrijf Timberland gaat bij CEO Jeffrey Swartz niet over gele bottines, laarzen of houthakkershemden. Maar wel over duurzaamheid en de klimaatwetgeving.

“Ik geloof met heel mijn hart dat een CEO meer kan doen dan een president. Een president doet er vier jaar over om aan die job te raken, vier jaar om ze te behouden en als hij geluk heeft vier jaar om echt iets te doen. Een bedrijfsleider treedt in actie zodra hij de job heeft. Zonder impeachment. De snelste manier om dingen te veranderen is via de kassa.” Waarna hij vervolgens zijn strategie over duurzaam ondernemen uit de doeken doet. (Lees het volledige artikel in de Mannenspecial van Knack Weekend, op p. 72) Hier alvast zijn mening over drie onderwerpen: het Witte Huis, biovoedsel en organisch katoen.

Het Witte Huis: “Aandachtig luisterend viel mijn oog op de chique kroonluchters. Daarin zaten gloeilampen. Ik ben een laarzenmaker, geen beleidsmaker, maar ik weet zeker dat als het Witte Huis die lampen zou vervangen, en zou kiezen voor een zuiniger toiletspoeling (ik heb ze bezocht: antieke loodgieterij en papieren doekjes om de handen te drogen), dan kon het voor een meer wereldlijk soort leiderschap model staan.”

(blog in juni 2009 op earthkeeper.com)

Biovoedsel: “Zelfbelang, een goed verhaal en een winstmotief. Daarom is het populair. Eerst klonk het ‘Opgepast, pesticiden en herbiciden zijn slecht voor de planeet.’ Mensen wisten het, maar bleven toch hun aardbeien eten. Toen werd eraan toegevoegd: ‘Het is ook slecht voor je kinderen.’ En toen! Ik kwam eens thuis met appels. ‘Dat zijn geen organische appels!’ zei mijn vrouw en ze stuurde me terug naar de supermarkt. Mijn vrouw heeft een academisch diploma, maar toen ik haar vroeg ‘Vertel me nu eens wat organisch precies zoveel beter maakt?’ zei ze ‘Er zitten geen slechte chemicaliÔn in.’ Dat was alles wat die kritische denker me wist te vertellen. Winkels beseffen dat, intussen is tweederde van het aanbod in mijn supermarkt organisch. De prijzen zijn wat gezakt, maar de winstmarges groeien.”

Organisch katoen en nylon: “Organisch katoen is beter dan gewoon katoen, maar nylon is dan weer beter dan allebei. Dat klinkt onlogisch, want nylon is gemaakt van petroleum. Waar zit het energieverbruik in het leven van een katoenen T-shirt? In het planten van katoen? Het groeien? Het oogsten? Spinnen? Weven? Knippen? Naaien? Transport naar de winkel? Nee, zeventig procent van de energie in het leven van een T-shirt wordt verbruikt door het wassen en drogen. Nylon is dus beter omdat die op lagere temperaturen gewassen wordt en minder lang in de droogkast moet. Dat bespaart tien tot vijftien procent energie. En je kunt nylon recycleren.”

Het volledige interview leest u in Knack Weekend deze week, maar via deze link kan u zien hoe hij voor de zomer geïnterviewd werd door BBC.

Leen Creve

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content