Tim Van Steenbergen ontwerpt voor MCBTH

© Kurt Van der Elst

Tim Van Steenbergen is ondertussen al aan zijn negende samenwerking met theatermaker Guy Cassiers toe. Deze keer vertaalden ze de strijd en de waanzin van Shakespeares klassieker Macbeth tot prachtige kostuums vol symboliek. Wij gingen al eens kijken naar MCBTH en zwichtten voor de razernij van Tom Dewispelaere in de hoofdrol en de prachtige kostuums van de hand van Tim Van Steenbergen.

Tim Van Steenbergen is ondertussen al aan zijn negende samenwerking met theatermaker Guy Cassiers toe. Deze keer vertaalden ze de strijd en de waanzin van Shakespeares klassieker Macbeth tot prachtige kostuums vol symboliek. Wij gingen al eens kijken naar MCBTH en zwichtten voor de razernij van Tom Dewispelaere in de hoofdrol en de prachtige kostuums van de hand van Tim Van Steenbergen.

MCBTH van regisseur Guy Cassiers en componist Dominique Pauwels (LOD muziektheater) opent op 26 september het Toneelhuisseizoen met één van Shakespeares gruwelijkste stukken. Acteurs Vic De Wachter, Kevin Janssens, Katelijne Damen, Johan Van Assche en Tom Dewispelaere kruipen in de huid van Shakespeares personages en tonen tot wat machtsgeilheid leiden kan.

Tim Van Steenbergen mocht de kostuums ontwerpen en toverde niet enkel prachtige stukken tevoorschijn, maar deed ook zijn best om de voorstelling kracht bij te zetten. Van Steenbergen liet zich inspireren door schermers, schaakstukken en Versailles, wat resulteerde in adellijke pracht en praal met een hoek af. Er werd gekozen voor kostuums in uitsluitend zwart en wit om zo de mentale staat van de personages weer te geven. Enkele gouden elementen worden toegevoegd wanneer Macbeth en zijn vrouw tot koningspaar zijn gekroond.

Fair is foul and foul is fair

In het begin van het stuk dragen Macbeth en zijn vrouw enkel wit. Langzaamaan evolueren hun kostuums naar gitzwart, net zoals hun mentale staat evolueert van ongecorrumpeerd naar moordzuchtig en machtsgeil. Fair is foul and foul is fair zingen de heksen terwijl ze samen met Lady Macbeth de geest van het hoofdpersonage verzieken.

De mannenkostuums zijn prachtig, maar het zijn vooral de jurken die Katelijne Damen draagt die ons de ogen uitsteken. De witte bruidsjurk met meterslange sleep waarin het personage haar opwachting maakt, oogt majestueus en maagdelijk. Zelfs prinses Diana zou haar jaloezie niet kunnen verbergen. Wanneer ze haar witte jurk inruilt voor een donkerder exemplaar vertroebelt ook haar geest en verliest ze de strijd tegen de krankzinnigheid.

De heksen, vertolkt door drie topzangeressen, krijgen een speciale rol in het stuk. Niet alleen voorspellen ze dat Macbeth koning zal worden, zoals in de klassieke versie van Shakespeare, ze blijven hem ook achtervolgen tot het bittere einde met hun verwarrende boodschappen en lokkend gezang. De kostuums van de heksen doen denken aan die van Italiaanse weduwes of aan de dood die rondwaart in drievoud.

Immersieve waanzin

De symbolische en esthetische waarden van de kostuums in MCBTH zijn overduidelijk, maar Cassiers en Van Steenbergen gaan nog verder dan dat. Ze laten de kostuums versmelten met de omgeving door de projecties – het handelskenmerk van Cassiers – op de kleding te projecteren. Dit effect, in combinatie met de projecties op de houten achterwand, geeft het publiek het gevoel dat de personages de greep op de realiteit beetje bij beetje verliezen om zich uiteindelijk in totale waanzin te storten.

Gelukkig voor ons denkt Van Steenbergen er nog niet aan om het ontwerpen voor het theater vaarwel te zeggen. Met Guy Cassiers werkt hij al aan een volgend project, Hamlet. Verder staat ook Romeo en Julia nog op stapel, zijn samenwerking met het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. (LP)

U kan MCBTH met de kostuums van Tim Van Steenbergen zelf gaan bewonderen vanaf 26 september in de Bourla in Antwerpen, en daarna op tournee in andere Vlaamse steden. Voor meer informatie surft u naar www.toneelhuis.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content